صفحه اصلی »
بانک ایده » يادواره شهدا ، نظرات و پیشنهادات

يادواره شهدا ، نظرات و پیشنهادات

منتشر شده در 18 بهمن 1395
اندازه قلم

موضوع : یادواره شهداء ، نظرات و پیشنهادات

نويسنده : عين اله آزموده چهارده

تاریخ : 14/5/1388

« خداقوت و خسته نباشيد » ميگوييم به همه عزيزاني كه حاصل تلاش و زحمت شبانه روزي و يك ساله آنان اين چنين زيبا و با شكوه در بيست و ششمين يادواره شهدا در واوسرنو اجرا شد . اجر همه شما با سيدالشهدا (ع) و شهداي عزيز منطقه.

  • همه ساله بر تعداد شركت كنندگان مراسم شهدا افزوده ميشود و مساجد كوچك اين روستاها جوابگوي پذيرايي از مردم و ميهمانان نيست . تقاضا مي شود تا جلسه اي بين بزرگان اين روستاها و ستاد يادواره شهداي پنج پاره ده تشكيل شود و راه حلي بيابند . ما پيشنهاد مي كنيم كه اين يادواره ها همه ساله در يك مكان برگزار شود و براي اين منظور هم امامزاده ميرافضل تيله بن پيشنهاد مي شود . جهت ساخت بنايي كه بتواند انبوه جمعيت را در خود جاي دهد هم پيشنهاد مي شود سوله اي زیبا و بزرگ و چند منظوره با حمايت دولت در اين مكان ساخته شود . اين سوله مي تواند براي برگزاري مراسم ديگري چون روز قدس و عاشورا ، تجمعات منطقه اي ، برپايي نمايشگاه ها ، جشنواره هاي ورزشي و … مورد استفاده قرار گيرد.
  • در يادواره امسال انتظار داشتيم از موفقيت هاي فرزندان شهدا نيز ذكري به ميان آيد . به عنوان مثال آقاي ياسر خاسب فرزند شهيد عبدالخالق خاسب كه در سال 1387 جوان نمونه و موفق استان مازندران بوده و در فروردين 1388 نيز به عنوان يكي از 40 جوان نمونه و برگزيده ايران انتخاب شده است و … .
  • عكس سي و سه شهيد منطقه كه در طرحي زيبا و در سال 1386 توسط ستاد يادواره شهداي بالاده بر روي بنر به چاپ رسيده بود در حياط و داخل مسجد به چشم مي خورد و همچنان عكس دو شهيد ديگر بالاده شهيد قاسمپور ( توبه ) و شهيد فلاح چاپ نشده است . هم چنانكه در سال گذشته در روستاي قلعه نيز اين مشكل وجود داشت و حتي برگزارگنندگان آن مراسم نام 34 شهيد را اعلام كرده بودند و بنا نداشتند نام سي و پنجمين شهيد را هم اعلام كنند كه سرانجام وادار به اين اعلام شدند.

لازم به ذكر است كه اين دو شهيد بزرگوار از سال 1386 رسماً به شهداي بالاده اضافه شده اند . دليل اين كار نيز اصالت بالادهي بودن شهيد قاسمپور كه از خاندان « توبه » بالاده هستند و حضور خانواده اش در مراسم يادواره شهدا در سالهاي اخير مي باشد . هم چنين شهيد فلاح نيز اهل كياده كياسر بوده و همسري بالادهي دارد و با هماهنگي خانواده اش اين افتخار نصيب بالاده شده كه ايشان نيز به شهداي ما اضافه شود . شهيد فلاح شوهر خواهر شهيد ولي كاردگر و باجناق شهيد شعبان كاظمي هستند .

  • استقبال بسيار خوب مردم قدرشناس در اين مراسم باعث شد تا نيمي از جمعيت مردان در حياط مسجد و در زير سايه بان بنشينند و براي خانمها نيز در قسمت جنوبي مسجد و بيرون آن با داربست و چادر برزنت ، جايگاه ساخته شود .
  • فاصله 10 كيلومتري و راه كوهستاني نامناسب و خاكي بين روستاي واوسرنو و چهار روستاي ديگر مانع حضور مردم در اين مراسم نشد .
  • سال گذشته تعدادي از رزمندگان و همسنگران شهداي منطقه ، وبلاگ گالباغ را با هدف اطلاع رساني در باره اين عزيزان در اينترنت داير كردند و به مسئولين ستاد يادواره شهدا نيز اطلاع دادند و اعلام آمادگي براي هر نوع همكاري كردند . متاسفانه بعد از گذشت 7 ماه از داير شدن اين وبلاگ هنوز هيچ يك از مسئولين ستاد يادواره حتي براي درج اخبار شهدا با ما ارتباطي برقرار نكرده و اين انتقاد جدي به آنان وارد است كه چرا حتي خبر داير كردن اين وبلاگ در مراسمي كه متعلق به شهدا بوده و مي توانست در جهت اهداف شهدا نيز مورد استفاده قرار گيرد را اطلاع رساني نكردند؟
  • علي رغم بيست و شش سال تجربه برگزاري يادواره شهدا كه به جرات مي توان گفت جزو اولين ها در ايران هستيم ، گاهي سخنرانان محترم نمي توانند آنچنان كه حق شهدا است سخنراني كنند . در مراسم امسال نيز انتقاداتي جدي از طرف تعدادي از خانواده هاي محترم شهداي منطقه به اينجانب منتقل شد كه واقعاً انتقاد درستي هم بوده است . ( نام اين عزيزان محفوظ بوده و در صورت درخواست مسولين ستاد يادواره به آنان معرفي مي شوند ).
  • در اين مراسم و مراسم سالهاي گذشته كمتر شاهد حضور فرزندان شهدا كه اكنون براي خود شخصيتي بزرگ و ارزنده شده اند جهت اجراي برنامه مثلاً سخنراني ، شعر خواني ، خواندن بيانيه و … هستيم . هر چند ميدانيم عزيزان ستاد يادواره و زحمت كشان يادواره ها خود از خانواده محترم شهدا هستند .
  • بروشور اين يادواره در 8 صفحه به چاپ رسيده و از اينكه در يكي دو سال گذشته اين اتفاق مي افتد جاي بسي تقدير و تشكر دارد . از ويژگي هاي مثبت و فراوان اين بروشور كه بگذريم چند نظر را در جهت بهبود كيفيت چاپ و مطالب آن در اينجا متذكر ميشويم .
  1. اين بروشور از كيفيت چاپ و كاغذ و قطع مطلوبي برخوردار نبوده و اينجانب به عنوان متخصص و كارشناس ارشد گرافيك كه چاپ و تبليغات جزو كارش مي باشد از پاييز سال 1387 و در چندين نوبت از مسئولين ستاد يادواره شهداي واوسر تقاضا كردم تا اين گونه امور را به بنده بسپارند . متاسفانه بنده را قابل ندانستند .
  2. در « هدلاين » ( نوار بالاي بروشور ) نام كم رنگ « بالاده » به اشتباه « بالاه ده » نوشته شده است .
  3. در صفحه 2 ، «تقويم شهادت شهدا » نوشته شده است كه عيناً از وبلاگ گالباغ گرفته شده كه نام شهيد قاسمپور و فلاح در اين بخش نوشته شده است و انتظار مي رفت رسم امانت داري و قانون حمايت از مولفين هم رعايت مي شد و نام منبع آن يعني وبلاگ گالباغ ذكر مي شد تا باعث ارتباط بيشتر مردم با اين وبلاگ شود .
  4. در صفحه 2 بروشور يادواره و در بند 1 آن از زبان آقاي شعبان راستگو نوشته شده « معرفي شهدا و برنامه هاي ستاد يادواره در سايت گالباغ » كه با سرزدن به سايت گالباغ چنين موضوع و همكاري اي به چشم نمي خورد و بنده به عنوان مدير سايت گالباغ از این همکاری بیخبرم.
  5. در صفحه 7 اين بروشور در بخش « عملكرد 30 ساله انقلاب در منطقه پنج پاره ده » در بند 11 آمده كه « شن ريزي راه ماشين رو از عبور فولادمحله تا بالاده » كه اين مطلب هم اشتباه مي باشد . زيرا فقط  5/2 كيلو متر از مسير 14 كيلومتر و 300 متري بالاده تا عبور سه راهي فولادمحله شن ريزي شده است آن هم از سه راه تا تپه هاي شرقي گندي او  .  براي اثبات موضوع مي توانيد يك بار از سه راه تا بالاده را طي كنيد تا در روزهاي آفتابي گرد و خاك شديد زمين شن ريزي نشده را و در روزهاي بارندگي غيرممكن بودن حركت ماشين در گل رس جاده را مشاهده كنيد .
  6. در صفحه 7 مطلبي با عنوان « پنج روستا در حصار شاهدژ و چهارنو » آورده شده كه از وبلاگ سادوا و به قلم آقاي آزموده و با عنوان «شاهدژ، نگين پرتلالو البرز/ ساری / مازندران » گرفته شده است و انتظار مي رفت رسم امانت داري و قانون حمايت از مولفين را رعايت مي شد و نام نويسنده و منبع آن را هم مينوشتند تا شايد مردم با وبلاگ سادوا كه اولين سايت اينترنتي منطقه دوسرشمار در اينترنت است بيشتر آشنا مي شدند .
  7. در صفحه 8 ، پنج قطعه شعر از پنج شاعر نوشته شده كه به گمانم فقط نام آقاي « احسان خليلي – ساري » آشنا مي باشد و به نظر مي رسد از اهالي واوسر باشد. آيا فرزندان و خانواده سي و پنج شهيد منطقه دوسرشمار نمي توانند دو خط شعر در وصف عزيزانشان بنويسند ؟ آيا در اين منطقه شعرايي نداريم كه سالهاي متمادي در همين يادواره ها شعرهاي زيبايي خوانده اند؟ چرا از اشعار آنان استفاده نمي كنيم ؟
  8. اين انتقادات و پيشنهادات بنابر وظيفه ذاتي يك همرزم و همسنگر همين شهدا كه امروز وبلاگ نويسي براي شهدا را رسالت خود ميداند نوشته شده و هدف از نگارش آن بهبود و اجراي هر چه بهتر اين يادواره است . بر ما خرده مگيريد .
  9. وبلاگ گالباغ متعلق به همه عزيزان شهيدو خانواده محترمشان در منطقه دوسرشمار است و هر مطلبي در رابطه با شهدا را در آن منتشر خواهيم كرد . ما را ياري دهيد .
  10. مسئولين محترم ستاد يادواره مي توانند نظرات خود را در باره اين مطالب براي ما ارسال كنند و ما با كمال ميل آن را در همين صفحه منتشر مي كنيم .

 

با احترام به مقام والای شهیدان

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*