صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » حجه الاسلام دیانی: اوج سخنرانی در یادواره ی شهدا، این است که باید اول برخود شخص سخنران تاثیر بگذارد.
منتشر شده در 16 بهمن 1395
اندازه قلم

حجه الاسلام دیانی: اوج سخنرانی در یادواره ی شهدا، این است که باید اول برخود شخص ...

در پی گفتگو مصاحبه حضوری دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با حجه الاسلام دیانی پیرامون بایدها و نبایدها و آسیب شناسی برگزاری یادواره ها  که در موسسه روایت سیره شهدای قم برگزار شد درمورد ویژگیهای یک سخنرانی خوب چنین بیان کرد:  یک سخنران خوب یادواره شهدا، باید ابتدا در رابطه با […]



در پی گفتگو مصاحبه حضوری دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با حجه الاسلام دیانی پیرامون بایدها و نبایدها و آسیب شناسی برگزاری یادواره ها  که در موسسه روایت سیره شهدای قم برگزار شد درمورد ویژگیهای یک سخنرانی خوب چنین بیان کرد:

 یک سخنران خوب یادواره شهدا، باید ابتدا در رابطه با شهدایی که درباره ایشان، یادواره گرفته شده، مطالعه نماید، به منازل این شهدا مراجعه کنند، بر سر مزار هر کدام از این شهدا توسلی پیدا کنند و بروند و بنشینند و با آنها گفتگو کنند و از مجموع دریافتهایی که از این تفحص بدست می آورند می توانند با داشته های طلبگیشان که از مبانی روایی، آیات قرآن، مبانی جهاد در دفاع مقدس و شاید اطلاعاتی که در مورد عملیات ها دارند، اطلاعاتی که در مورد اصل مبانی حضرت امام در مورد جهاد دارد، از مجموع این تفحص که در رابطه با شهدای آن یادواره انجام می شود می توانند یک سخنرانی خوب تولید کنند.

اصلا سخنرانی یادواره شهدا نمی تواند با هیچ یک از یادواره های دیگری، حتی در نزدیکترین نقطه به آن ، مقایسه گردد و هرکدام کار و محتوای مجزا می طلبد. نباید به صرف اینکه ما نام یک شهید را بدانیم و یا یک خاطره شخصی از آن شهید داشته باشیم برایش یادواره بگیریم، مثلا یک سخنرانی، ممکن است رفیق یکی از این شهدا باشد، که بخواهد برایش یادواره بگیرند، نمی توان از آن سخنرانی تولید کرد، یعنی سخنرانی یا روایتگری یک سخنران در این یادواره شهدا یک مجموعه کار خیلی سنگینی می طلبد. اگر هم دیده می شود بعضی از سخنران های مطرح کشوری می روند و بعضی از یادواره های شهدا صحبت می کنند، در رابطه با عمومیت شهدا صحبت می کنند و جمعیت از آنها استقبال می کند این بخاطر شخصیت آنهاست که مردم به آنها علاقه دارند ولی به معنای مطلوب واقعی در آن یادواره شهدا نیست. سخنرانی مطلوب موقعی حاصل می شود که این شهدا تفحص شده باشند و دریادواره به مردم معرفی شده باشند و مردم با آنها انس بگیرند و رابطه برقرار کنند این هم در همین فرایند حاصل می شود یعنی تفحص در خانه شهدا.

 مهم است! اوج سخنرانی در یادواره ی شهدا، این است که باید اول برخود شخص سخنران تاثیر بگذارد، می‌توان اطلاعاتی که خانواده معزز شهدا درباره زندگی با شهدا مطرح میکنند را، با یک خاطره، با گره زدن به مبانی به آیات و روایات به خاطرات دفاع مقدس، به هیجان دفاع مقدس، در یادواره ها بیان کنیم. این تلاشی که شما دو سه روز بگردی یک جایی یک چیزی پیدا می کنی، آن نقطه عطف است. خیلی از چیزهای دیگری هم ممکن است باشد ولی آن نقطه عطف آنجا پیدا می کند. لذا سخنرانی اینطور شکل می گیرد. یک سخنرانی خوب آن نیست که در آن سخنرانی از همه شهدای آنجا صحبت بشود یا از شهدای معروف صحبت شود، ممکن است در یک سخنرانی اصلا شما باید از یک شهید دیگری صحبت کنی که الان در این زمانه لازم است از او صحبت شود و اینها کارهایی است که در زمینه یک سخنرانی باید به آن برسیم .
حجه الاسلام دیانی درباره برگزاری ک یادواره خوب و ایده‌آل گفت :
 در سخنرانی یادواره شهدا آن چیزی که موثر است اخلاص است. ممکن است در یادواره شهدا ممکن است مطالبی عنوان شود که قبلا هم فرد دیگری بیان کرده باشد. این یکی از اتفاقات غیر منتظره است. آدم نمی داند چه کاری انجام بدهد منتهی اگر همکان کار با اخلاص انجام شود موجب میشود کار جلوه ای دیگرپیدا کند یعنی اینکه اخلاص باعث می شود که یک کار ماندگار بشود حتی اگر آن کار تکراری باشد.
باید توی یادواره ها خود شهدا عنایت بکنند که بشود یک کار خوبی انجام شود .
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. نسیم می گوید:

    باسلام این حاجی هرجا دعوتش می کنند اول یک گشت اطلاعاتی می زنند و بعد میرن مجلس شهدا یا برای دیگران گفته؟ سلام برسونید و بگین که مردم خیلی از این حرفها رو چون درش عمل نیست باور ندارن.