صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » سید محسن بنی فاطمی: شهدا اهل ایمان بودند ، فعال بودند- اهل خدمت به مردم بودند – شهدا دارای اندیشه های قوی و دقیق نسبت به پیرامون خود بودند.
منتشر شده در 13 بهمن 1395
اندازه قلم

سید محسن بنی فاطمی: شهدا اهل ایمان بودند ، فعال بودند- اهل خدمت به مردم بودند ...

سید محسن بنی فاطمی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در مصاحبه با دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا کشور که در مرکز فرهنگی تبلیغی السابقون قم صورت گرفت، نکاتی پیرامون آسیب شناسی یادواره ها و بایدها و نبایدهای آن عنوان کرد: وضعیت ظاهری و اخلاقی در حوزه مداحی : تنها داشتن شعر پرمحتوا کافی […]



سید محسن بنی فاطمی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در مصاحبه با دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا کشور که در مرکز فرهنگی تبلیغی السابقون قم صورت گرفت، نکاتی پیرامون آسیب شناسی یادواره ها و بایدها و نبایدهای آن عنوان کرد:

وضعیت ظاهری و اخلاقی در حوزه مداحی : تنها داشتن شعر پرمحتوا کافی نیست لذا شخص مداح باید حسن ظاهر و حسن اخلاق داشته باشد چرا که انتقال دهنده معارف است.
کمبود اطلاعات: نداشتن مطالعه، محتوا و اطلاعات از سیره شهدا، باعث شده که ذهن مداح از جهاد و شهادت کاملا خالی باشد واگر مداح مطالعه در این زمینه داشته باشد نیاز زیادی به شعر ندارد می‌تواند هنرمندانه به انتقال مطلب بپردازد.
تهیه خوراک برای مادحین:  باید برای مادحین خوراک فکری کافی آماده شود تا مشکلات بعدی به واسطه آن حل شوند. درحال حاضر کتاب شعری که بدرد مداح بخورد وجود ندارد و شاعر دفاع مقدسی وجود ندارد و سبک شهدایی نیز وجود ندارد.
شعر باید دوگریزه شود : خواندن صرف مقتل الشهدا کار صحیحی نمی باشد و راه حل آن دو گریزه نمودن شعر است که بتوان توسط گریز هم شهید را فهماند و هم روضه امام حسین ع را خواند.
ایجاد شبکه مادحین : باید برای مادحین یک شبکه کشوری ایجاد کرد و در آن با همه صورت دیداری، اعزامی و … ارتباط گیری نمود.
اعزام مادحین به راهیان نور: باید برای ایجاد انگیزه و فضا، مداحان در قالب یک کاروان زیارتی با راویان خبره به راهیان نور اعزام شوند.
آسیب رانت در راهیان نور : با استفاده از برخی مداحان در راهیان نور، انگیزه را از مادحین دیگر گرفته و یک رانت در راهیان ایجاد گردیده است.
خالی بودن یادواره از روحانی : برخی از یادواره ها از وجود روحانی خالی بوده که این مطلب نقص بسیار بزرگی می باشد که می تواند در ایجاد هدف و انگیزه و تبیین راه خلل ایجاد نماید
ایجاد کارگاه برای دبیران یادواره ها : باید برای دبیران یادواره ها چه روستایی و چه شهری کارگاه هایی را ایجاد نمود تا به اصول و مبانی برگزاری یادواره ها آشنایی پیدا کنند و باید دانست که روستا ها ظرفیت بسیار بالایی را دارا می باشند که ما ذهن خود را از آنها خالی نموده ایم.
آسیب تکرارای شدن یادواره : یادواره ها با سین تکراری و محتوا ی تکراری مواجه شده است.
آسیب پاسداشت مسئولین: یادواره ها به مجالس پاسداشت و قدردانی از مسئولین تبدیل شده اند و استاندارد این قضیه صحبت ده دقیقه ای یکی از مسئولین برای خوش آمد گویی ست.
یادواره ها باید در مشی شهدا باشد : شهدا اهل ایمان بودند ، دخمه نشین نبودند و فعال بودند- اهل خدمت به مردم بودند – شهدا دارای اندیشه های قوی و دقیق نسبت به پیرامون خود بودند
ایده یادواره در مشی شهدا : یادواره اگر چند روز برگزار گردد حلاوت بهتری دارد و استفاده از فضای تشکیل شده و محیا شده، صرفا یک روزه نباشد کما اینکه باید سه مرحله داشته باشند: ۱. خدمت رسانی ۲. مرحله فرهنگ جهاد و شهادت ۳. مرحله عبادت شخصی شهدا باشد
به این صورت که روز اول با بهره‌مندی از مسئولین و متخصصین متعلق به آن شهر و روستا به مردم به صورت رایگان خدمت رسانی شود. با ایجاد غرفه هایی این خدمات ارائه شود.و درروز دوم به ارائه شعر و خاطره به مخاطب، انجام شود و در شب سوم به انتقال معارف و یک جلسه روضه یا دعا یادواره را به پایان رسانید.
ایجاد انگیزه برای ثبت خاطرات : پیرو سخنان مقام معظم رهبری باید برای رزمندگان ایجاد انگیزه نمود تا خاطرات خود را ثبت نمایند و در خلال یادواره با ایجاد یک بستر و تحویل یک دوربین به مسئولین یادواره ها از آنها خواست تا از خانواده شهدا اطلاعات شهیدانشان را جمع آوری نمود.
انتخاب خاطره باید درست باشد : محتوای روایت های راوی اگر مبتنی بر دستورات مکتب ما نباشد نقلش ضرر دارد و باید خاطره متناسب انتخاب شود زیرا این جاده مقدمه جاده آینده است و باید معارف به درستی منتقل شوند.
انتخاب درست ایام برگزاری  : معمولا یادواره ها در زمان مناسبی برگزار نمی گردند و نمی توان اهداف را در آنها پیاده نمود.
والسلام علیکم و ارحمه الله و برکاته

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*