صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » اگر بخواهیم از شهید و شهادت صحبت کنیم و از دفاع مقدس حرف بزنیم باید مبداء و مقصدمان را بشناسیم.
منتشر شده در 16 بهمن 1395
اندازه قلم
حجت الاسلام علی دانش :

اگر بخواهیم از شهید و شهادت صحبت کنیم و از دفاع مقدس حرف بزنیم باید مبداء ...

درمصاحبه و  گفتگوی حجت الاسلام علی دانش، کارشناس مبانی انقلاب اسلامی، با دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا که در موسسه انقلاب اسلامی قم برگزار شد پیرامون بایدها و نبایدها و آسیب شناسی یک یادواره انقلابی اظهار داشت : در موضوع زنده نگه داشتن یاد شهیدان عزیز و از جمله برگزاری محافل یاد […]



درمصاحبه و  گفتگوی حجت الاسلام علی دانش، کارشناس مبانی انقلاب اسلامی، با دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا که در موسسه انقلاب اسلامی قم برگزار شد پیرامون بایدها و نبایدها و آسیب شناسی یک یادواره انقلابی اظهار داشت :

در موضوع زنده نگه داشتن یاد شهیدان عزیز و از جمله برگزاری محافل یاد شهدا، این تعبیر حضرت آقا: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست، در ذهن همه ی ما هست .
 به زبان ساده اگر یادواره شهید برگزار می‌کنیم و از شهید صحبت می کنیم به این معناست که الان به اجر شهادت رسیدیم. این تعبیر حضرت آقا یا مطلق است یا یک شرطی دارد!؟. در جای دیگر ایشان فرمودند: اگر شهیدان عزیزند که عزیزتریند و اگر گرامی اند که گرامی تریند، زنده نگه داشتن نام و یاد آنها زنده نگه داشتن ارزشهای انقلاب و اهداف انقلاب است .
 اگر بی توجهی به احیای نام شهیدان شود اگر نگوییم گاهی وقت ها از طریق دشمن بر علیه خودمان استفاده بشود ، حداقل اش این است که ما به آن مقام و منزلت ، به آن پاداش موعودی که به ما وعده داده‌اند نمی رسیم .
 دفاع مقدس و شهدای عزیز ما را باید درمتن انقلاب اسلامی شناخت و تبیین و تعریف کرد. اگر مبدأ دفاع مقدس که مبدأ و مقصد انقلاب اسلامی است درست تبیین و تشریح نشود در خیلی جاها اقداماتی که انجام می شود به هدف درستی نمی رسد و گاهی وقتها دچار آسیب های جدی هم می شویم ، نمی خواهم در این زمینه مثالی بزنم ولی همه ی شما به ذهن دارید که درسال ۸۸ خیلی ها تلاش کردند که با استفاده از نام و یادشهید در مقابل نظام و انقلاب بایستند آن هم با طرح شهید سازی.
«رُبَّ تالَ القرآن و القرآنُ یَلعنُه»(ای بسا تلاوت کننده قرآنی که قرآن او را لعنت می‌کند)۲
 چه بسیار کسانی که عبارت ارزشی و نام ارزشی بر زبانشان جاری است به ظاهر فعلشان جاری است اما با آن ارزشها سنخیتی پیدا نکردند.

فلذا اگر بخواهیم از شهید و شهادت صحبت کنیم و از دفاع مقدس حرف بزنیم باید مبداء و مقصدمان را بشناسیم.شهید و شهادت 

ایشان درباره چگونگی یاد شهدا در یادوارها بیان کرد:

در گلزار شهدای شاهرود محضر خانواده شهیدی رسیدیم بنام شهید مجید شریف . اینها دو برادر هستند روی مزار ایشان جمله ای نوشته شده بود :« ای آیندگان[خطابش به ماست] اگر فقط برای مردم بگویید که ما چگونه زندگی کردیم و چگونه جنگیدیم و چگونه به شهادت رسیدیم ما فردای قیامت پیش خدای تبارک و تعالی شما را مواخذه خواهیم کرد«. روی این عبارت تامل کنید این زبان این شهید و زبان همه ی شهدای ماست .

ما معمولا از شهدا چی می گوییم آیا تعبیر ما و تبیین ما از شهید و شهادت معمولا غیر از این است که به نحوه حیات آنها و نحوه رزم آنها و احیانا نحوه شهادت مظلومانه آنها می پردازیم؟. اگر چه این مباحث خیلی مهم است! اما همه حرف این نیست!، ظاهر زندگی آنها و ظاهر رزم آنها و ظاهر شهادت آنها خیلی وقت ها با جنگ های دیگر دنیا که انسانهای عادی کشته های دیگرخلق کرده اند و با آدم های مومن بی خاصیتی که پیرامون ما زندگی کرده اند و می کنند تفاوتی ندارد . دیگران هم می توانند و توانسته اند. الان هم شاید این شرایط را دارند که اهل نماز اول وقت اند اهل زیارت عاشورا هستند اهل تلاوت قرآنند . اهل اشک بر ابا عبدالله هستند یا بدرد اسلام نمی‌خورند ویا گاهایسد راه اسلام عزیزند، آن چیزی که شهدای مارا متمایز از دیگران می‌کند، آن مبدا و مقصد حرکت آنهاست که در تعبیر این شهید و بیان همه ی شهدا و امام راحل عزیزمان این جمله ایی که از حضرت آقا عرض کردم بطور صریح بدان اشاره شده است. دفاع مقدس در متن انقلاب اسلامی بوجود آمد و مقصد انقلاب اسلامی را تعقیب می کند و در همین مسیر هم به ما تحمیل شد..

ایشان پیرامون انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر شهدا چنین بیان کرد:

امام راحل فرمودند: انقلاب اسلامی یک هدیه الهی است. دست هیچ بشری در آن دخالت ندارد. رهبر معظم انقلاب فرمودند : انقلاب اسلامی یک حقیقت همیشه جاوید است . اندیشه پاک و معصومی است که بر اساس سنت های الهی بوجود آمده . خداوند تبارک و تعالی اراده کرده که در این مقطع این فکر معصوم و اندیشه پاک بیاید و احیاگر حرکت انبیا و اولیا باشد امام رحمت الله علیه فرمودند : ۲۲ بهمن سر آغاز ، حکومت الله بر تمام جهان است.
 مسئولان نظام اسلامی به فکر تامین معاش مردم باشند اما مبادا مردم و مسئولان از هدف عظیم این انقلاب که ایجاد حاکمیت جهانی اسلام است غافل بشوند . مبدا انقلاب اسلامی خداست و مقصد انقلاب اسلامی خداست.
 در این مسیر و فرآیند، دشمن در راستای قطع این مسیر ، جنگ را به ما تحمیل کرد و آن گام های اولیه انقلاب بود در تفسیر و تحلیل جنگ امام راحل فرمودند: جنگ ما بر سر آب و خاک نبود . این عبارتی که دارم عرض می کنم ، عین عبارات امام رحمت الله علیه است .جنگ ما جنگ عقیده است.

امام خمینی(رحمت الله علیه) فرمودند: ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم تمامی اینها خیالات باطل ملی گراهاست ما تصمیم داریم پرچم لااله الا الله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز در بیاوریم .
 دفاع مقدس در متن انقلاب اسلامی از این سر چشمه و با این غایت بوجود آمده،دشمن، دشمن بیداریست همانطوری که ما به دنبال حاکمیت پایدار و فراگیر الله هستیم و جبهه شیطان هم دنبال این است اگر ما به دنبال تحقق «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» هستیم جبهه نظام سلطه و استکبار.
 « لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ» و قطعا بین این دو جریان تقابل وجود دارد و هردو جریان ، جریان مقابل را دقیق رصد می کنند .

 مهمترین اقدام ارزشی ما ، یعنی عزاداری حضرت سید الشهدا(ع)، می تواند دچار آسیب سکولاریسم بشود، همینطور هم عزاداری سیدالشهدا(ع) و حوزه اگر ظرفیت این آسیب را دارد قطعا احیای نام شهید و شهادت می تواند دچار این آسیب بشود . می توانیم یادواره شهدای سکولار داشته باشیم می توانیم روایتگری شهید و شهادت سکولار داشته باشیم.این چیز عجیبی نخواهد بود . بنابراین آن چیزی که به نظر می آید که امروز باید بیش از گذشته به آن توجه شود این سه قضیه ای است که عرض کردم که دفاع مقدس از چه مبدایی است یعنی شناخت حقیقت انقلاب اسلامی، ما برای تداوم مسیر نیاز داریم که حقیقت انقلاب را خوب بشناسیم .

۱- حقیقت انقلاب یک حقیقت بشری نیست یک حقیقت الهی است و در آن تامل بسیاری باید کرد
۲- غایت انقلاب را خوب باید شناخت.
 می خواهیم چه بکنیم؟ انقلاب اسلامی به هیچ چیز جز حاکمیت پایدار و فراگیر فکر نخواهد کرد . این معنای مقدمه سازی ظهور حضرت حجت است و لذا جنگ باقی است . ما در روایتگری هایمان یک قطعه ایی از تاریخ را روایت نمی کنیم.
۳۳- مانع اصلی را خوب باید شناخت و شناسانده بشود نه بصورت کلی بلکه بصورت دقیق همراه با مصادیق .

گاهی اوقات محصول یادواره ها ی شهدای ما با همه ی عزت و عظمت و تقدسی که دارد ایجاد انگیزه و امید و روحیه تلاش و مجاهدت و خستگی ناپذیری در متن مردم نیست . روحیه شناخت دشمن و غضب و خشم انقلابی و ایمانی نسبت به دشمن نیست و اینها آسیب هایی است که ما در این زمینه ها دچار شدیم . ما از انقلاب می خواهیم و از روایتگری شهید و شهادت می خواهیم چه چیزی را منتقل بکنیم ؟!

((مارأیت إلا جَمیلاً)) این عبارت عبارت ساده ای نیست این عبارت ، عبارت همان خانمی است که آمد کنار بدن غرق خون و این عبارت را در حالی که بدن را در آغوش گرفته بود بر زبان جاری کرد. بناست الگوی حرکت جامعه ما و همه امت اسلامی در مقدمه سازی ظهور باشد .

به مادر شهیدی عرض کردیم که شما برای ما دعا کنید شما خیلی پیش خدا عزیزید ایشان فرمود: چه کسی گفته من پیش خدا عزیزم ؟ گفتیم شما مادر شهید هستید ، همسر شهید هستید. با بی توقعی خستگی ناپذیری گفت: نه این چیزها برای من عزت نمی آورد! گفتیم: پس چی برای شما عزت آفرین است؟ گفت اگر آن راهی را که آغاز کردم ادامه دادم آن موقع به من التماس دعا بگویید .
«إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ» ۴
 ( به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!. ).
 والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

[۱]  – بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از خانواده های شهدا در تاریخ ۱۳۶۷/۱/۱۷

[۲] -روایت از پیامبر اکرم

[۳] -سخنرانی در جمع مردم بجنورد

[۴] -فصلت –آیه ۳۰

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*