صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » رضا خورشیدی: نازلترین حد برگزاری یادواره، گفتن حال و هوای دفاع مقدس و شهداست و اگر معارف دفاع مقدس را نتوانیم انتقال دهیم بدون محتوا عمل کردیم.
منتشر شده در 13 بهمن 1395
اندازه قلم

رضا خورشیدی: نازلترین حد برگزاری یادواره، گفتن حال و هوای دفاع مقدس و شهداست و اگر ...

طی مصاحبه ای که دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با برادر ارجمند رضا خورشیدی از کارشناسان حوزه برگزاری یادواره ها و محافل شهدا در محل دبیرخانه ستاد  در استان قم صورت گرفت، پیرامون موضوع باید و نبایدها و آفتها و آسیبهای برگزاری یادواره‌ها مطالب و نکاتی ارزشمند عنوان نمود که به […]



طی مصاحبه ای که دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با برادر ارجمند رضا خورشیدی از کارشناسان حوزه برگزاری یادواره ها و محافل شهدا در محل دبیرخانه ستاد  در استان قم صورت گرفت، پیرامون موضوع باید و نبایدها و آفتها و آسیبهای برگزاری یادواره‌ها مطالب و نکاتی ارزشمند عنوان نمود که به شرح ذیل می‌خوانید:

تعریف نادرست از یادواره‌ : در برگزاری یادواره ها نباید دنبال تداعی نمودن فضا برای شخص خودمان باشیم باید به این فکر کنیم مردمی که در فضای دفاع مقدس نبوده اند، چطور با محیط ارتباط برقرار نمایند و صحنه های بی بدیل دفاع مقدس را برای خود متصور شوند.
عدم وجود محتوا در یادواره : نازلترین حد برگزاری یادواره، گفتن حال و هوای دفاع مقدس و شهداست و اگر معارف دفاع مقدس را نتوانیم انتقال دهیم بدون محتوا عمل کردیم.
وجود خلل در یادواره ها : اگر یادواره ها باعث ترقی در رسیدن به محبت به اهل بیت (ع) وشهدا دفاع مقدس نگردد دارای خلل است.
یادواره باید دارای رشد باشد : بعد از گذشت سی و هشت سال از انقلاب، مرحله تذکر را پشت سر گذاشته ایم و از این به بعد باید دارای رشد باشد و الا هدف انجام نشده است.
منظم نبودن سین برنامه ها : سین برنامه باید منظم و با برنامه باشد و هر کس وظیفه ی خود را انجام دهد و به عنوان مثال وظیفه سخنران،خاطره گویی نیست و باید به تبیین بپردازد.
ایجاد اتاق فکر برای یادواره ها : برای برگزاری یادواره باید برنامه ریزی وجود داشته باشد و نباید بدنبال برنامه های تکراری و خسته کننده باشیم لذا وجود یک اتاق فکر جهت برنامه ریزی مفصل و مدون برای برگزاری یادواره ها یکی از لوازم ضروی است.
شبکه شدن یادواره ها و ایجاد چارت محتوا یادواره ها : شبکه ای شدن یادوارها و محتواهای ارائه شده در آنها موجب رشد و ترقی یادواره هاست و باید دارای یک چارت ساماندهی شده برای تبیین محتوا با استفاده از کارشناسانی که به جو حاکم برمنطقه و نیازهای منطقه آشنا هستند.
دستیابی به ایده های نو و ایجاد بانک ایده : راه دستیابی به ایده های نو استفاده از منویات و فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و بزرگان و …است که باعث ایجاد نوآوری می شود لذا جهت پایداری آن باید این نو آوری را به سطوح دیگری انتقال داد و به تبیین آنها بها داد.
ضرورت هنر شعر در یادواره  : در هر یادواره، سخنران و مداح و راوی برای ورود به روضه، نیازمند یک شعر قوی و متقن در زمینه دفاع مقدس می باشد.
مشکل تک بعدی بودن اشعار:  به خاطر عدم نگاه عالمانه ،موجب تک بعدی شدن اشعار گردیده و هویت دفاع مقدس را بیان نمی کنند.
ایجاد کارگاه برای شعرا: با برپایی کارگاه و ایجاد فضا برای آشنایی شعرا با دفاع مقدس و خلل های موجود باید خوراک را برای شعرا فراهم نمود.
کمبود شاعر خاص دفاع مقدس : به دلیل احساس وظیفه و تکلیف ننمودن در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس، مقوله هنرشعر دفاع مقدس، شاعر خاص دفاع مقدس نداریم. لذا برای شناسایی و یا پرورش شاعران در زمینه اختصاصی دفاع مقدس باید اقدام عملی صورت بپذیرد تا انشالله برای این مقوله رفع نیاز شود.
جهت دهی به شعرا : بعد از شناسایی شعرای دفاع مقدس باید از تمام لحاظ من جمله پوشش و برخورد و… و جهت دهی آنها برای سوق دادن اشعار به سمت سرودن ابعاد مختلف دفاع مقدس برای تلطیف روحیه مستمعین در یادواره ها
عدم رغبت شعرا به یادواره ها : شعرا به دلیل کلی بودن جلسات یادواره ها و نداشتن محتوا و آماده نبودن فضا جهت هزینه نمودن شعرش برای مستمع رغبت به حضور در یادواره ها ندارند
معرفی شعرای دفاع مقدس : با شناسایی شعران متعهد و با سلیقه در کشور با ایجاد یک بانک اطلاعاتی، آنها را در شبکه ملی یادواره ها به کشور معرفی کنیم تا در دسترس برگزار کنندگان این مراسمات جهت بهره‌برداری قرار گیرند.
تولید محتوا از یادواره ها : با استفاده از تجربیات متفاوت ومختلف از برگزاری یادواره ها در کشور و بررسی آنها و جمع آوری ایده های برترباید بتوان در موضوعات مختلف تولید داشت تا ماحصل این عملیات ایجاد یک بسته کلی و دارای انعطاف برای هر بخش باشد.
کار زیر بنایی در بحث دفاع مقدس: باید در فضای دفاع مقدس زیر بنایی کار شود و از همان کودکی مثل ایجاد مهد کودک و تغذیه فکری به کودکان باید با معارف دفاع مقدس مأنوس گردند.
ایجاد چشم انداز برای یادواره : ایجاد چشم انداز و آینده نگری در هرچه بهتر برگزار شدن یادواره ها و پیگیری ضروریات یادواره ها از نگاه رهبری و بزرگان.

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*