صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » حجه الاسلام نادم : بالاترین حق شهروندی مردم این است که ایشان را با فرهنگ شهدا آشنا کنیم شهدا متعلق به همه هستند.
منتشر شده در 11 بهمن 1395
اندازه قلم

حجه الاسلام نادم : بالاترین حق شهروندی مردم این است که ایشان را با فرهنگ شهدا ...

در گفتگوی دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا با حجت الاسلام والمسلمین محمدباقرنادم از کارشناسان یادواره ها  که در محل موسسه روایت سیره شهدا قم برگزار شد، حجه الاسلام نادم درباره راهکارهای موثر در برگزاری یادواره موفق چنین بیان کردند: آن چیزی که یادواره شهدا را، یک یادواره خوب معرفی می کند، رعایت چند نکته در […]



در گفتگوی دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا با حجت الاسلام والمسلمین محمدباقرنادم از کارشناسان یادواره ها  که در محل موسسه روایت سیره شهدا قم برگزار شد، حجه الاسلام نادم درباره راهکارهای موثر در برگزاری یادواره موفق چنین بیان کردند:

آن چیزی که یادواره شهدا را، یک یادواره خوب معرفی می کند، رعایت چند نکته در برگزاری آن است: نکته اول این است که یادواره خوب باید بنیادی و راهبردی باشد به این معنی که بعد از برگزاری آن یک تحول بزرگ درونی اتفاق بیفتد و نیزبه شدت از برگزاری یک یادواره کلیشه ای پرهیز کنیم .
 نکته دوم این است که یادواره ها تکراری نباشد!. یادواره هایی که صرفا برای ارائه بیلان کار و تبلیغات کردن باشد یعنی واقعا اعتقادمان این باشد که باید یک یادواره بعد از برگزاری یک موج و یک جریانی را در جامعه راه بیندازد. در فکر مخاطبین، در حرکت مخاطبین تاثیر بگذارد. بنابراین اولین ویژگی که باید داشته باشد این است که آن باید پویا باشد یعنی کاملا به روز و بر اساس مقتضیات زمان برنامه ریزی شده باشد.

 حجه الاسلام نادم در مورد مدیریت و نحوه اجرا و برگزاری یادواره شهدا یادآورشد: کسی که متولی برگزاری یادواره هست باید قبلا جو محیط را رصد کرده باشد، نیازهای مخاطبین را بررسی کرده باشد، بر اساس آنها سوال ایجاد کند فرمول درست کند سخنرانش و عوامل برنامه اش را بچیند و بعد یادواره را مدیریت کند، با این نگاه می توانیم بگوییم یادواره یک عملیات فرهنگی است یعنی باید یک فرایند ی برای آن  تعریف کنیم. قبل از برگزاری یادواره به دقت برنامه ریزی کنیم، در حین برگزاری یادواره به دقت نظارت کنیم و بعد از یادواره هم با دقت تمام بازخورد آن را بررسی کنیم. چون این کارها اغلب پیگیری نمی شود می بینیم که یادواره های سال های بعد بطور کلیشه ای و تکراری ، نه تنها پیشرفت ندارد و گاهی ممکن است که پسرفت هم داشته باشد لذا ابتدا باید پویایی صورت بگیرد.

ما باید برای یادواره هایمان از هر نوع چشم هم چشمی و موازی کاری بشدت پرهیز کنیم. این آسیب باعث شده است تا هر یادواره ایی دنبال این باشد که جمعیتش نسبت به یادواره های قبلی یا یادواره ی مشابه خودش بیشتر باشد، سخنرانش مشهورتر باشد مداحش مداح آن چنانی باشد اگر دنبال این باشیم فقط جمعیت جمع کنیم صرفا به جایی نمی رسیم اگر دنبال این باشیم آوازه ی ما بلند باشد به جایی نمی رسیم آن چیزی که خود شهید که عنصر اصلی این مجلس هست در عالم پرآوازه کرده این بود که هیچ وقت دنبال اسم و رسم نبود آن گمنامی را پسندید و انتخاب کرد لذا بالاترین اجری که خدا به شهید داد این بود که در اعلی منازل المقربین ، عند ربهم یرزقون شدند و این بود که توانست اثرگدار باشد یعنی یک اعتباری به او داد که امروز از آن اعتبار در یادواره ها هزینه می شود.

دوم اینکه یادواره باید مردمی و عمومی باشد. ما معتقدیم که خود شهید فتح الفتوح کرده است. نباید یادواره ها را مال خودمان بدانیم، مال این موسسه بدانیم، مال این مسجد و این پایگاه بدانیم که آن یادواره به جایی نمی رسد. وقتی شهید آوینی گفت: شهدا در عالم فتح الفتوح کردند و حتی سردار خیبر هم قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است، باید بدانیم وقتی برای شهید کاری می کنیم، یک کار جهان شمول، یک کار گسترده، کار را مال خودمان ندانیم کار را عمومی و مردمی بدانیم.

حجه الاسلام نادم با برشمردن حقوق شهروندی در برگزاری یادواره ها اظهار داشت: بالاترین حق شهروندی مردم این است که ایشان را با فرهنگ شهدا آشنا کنیم شهدا متعلق به همه هستند. باید یادواره را یک کلاس درس برای خودمان بدانیم اگر باور داشته باشیم که یادواره پله هست، اگر باور داشته باشیم که شهدا جا پا برای ما درست کردند خودشان یک سکویی را انتخاب کردند و شد مکانی برای پرواز به عرش، و امروز آن سکو را در اختیار ما گذاشتند آن موقع که در یادواره می رویم احساس نمی کنیم ما هستیم که داریم برای شهید کار می کنیم، باورمان این است که شهدا برای ما کار می کنند و شهدا هستند که به ما وقت می دهند و آمدیم در یادواره آنها شرکت کردیم وخادم یادواره هایشان شدیم، اگر خوب برای شهدا خادمی کنیم!
 مرحوم حاج عبداله ضابط گفت: منا اهل البیت می شویم یعنی خادمی شهید می تواند از ما منا اهل البیت بسازد و شهدا به ما نظر کنند
إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنوا :خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند . خدا وکیل مدافع اوست خدا به او اجر می دهد، به ما نیازی ندارد .
 سوم، یادواره ی شهدا باید مردمی باشد که خود شهدا از مردم و ازمتن مردم بودند، بچه های روستا و بچه های مسجدی و مردم خودمان بودند چون از همه اقشار رفتند باید کاری از جنس همین قشر برای شهدا انجام بدیم با این نگاه اگر امسال یادواره گرفتیم سال بعد هم در یادواره شرکت کردیم باید یادواره امسال نسبت به یادواره سال قبل چند قدم رشد کرده باشد چند قدم پیشرفت کرده باشد و سطح یادواره هم بالاتر رفته باشد ان شا الله.
جلسه را که خود شهدا مدیریت می کنند که ما تنفیذ کنیم این قصه را بگویم که ما هیچ کاره ایم ما خادمیم و مدیریت با آنها هست همه ی کار رو خودشون می بندند بارها شده ما برنامه ریزی کردیم بریم یک چیزی رو بگوییم اما وقتی وارد جلسه شدیم یک چیز دیگه شدیم و دیدیم مصلحت خودمان و آن جلسه در آن موضوع بوده که خود شهدا به دهان ما گذاشته اند و ما را هدایت کرده اند.  باور کنید شهدا خودشان این مجالس را مدیریت می کنند.
 امروز هر چه آبرو داریم از شهداست الحمدالله در خانه شهدا آبرومندیم این آبرو در دنیا و آخرت حفظ بشود.
 وی در خاتمه صحبتهای خود گفت: در برگزاری یادواره ها کار بنیادین کردن بسیار ضرورت دارد، خیلی نگفته ها در جنگ داریم، به سفارش رهبر عزیزمان که فرمود: هشت سال جنگ داشتیم ولی اگر ۸۰ سال کار کنیم باز هم حرفهایی در معارف دفاع مقدس ناگفته باقی می ماند. اینها را باید کشف کنیم اینها تکلیف من و شماست. باور داشته باشید که اگر ما اخلاص را در کارمان داشته باشیم و آن درایت و سرایت را در حوزه شهدا داشته باشیم و بررسی کنیم. مباحث مبانی جنگ در انقلاب، نه صرف یک خاطره و نه بازگویی، تأثیر خواهد گذاشت. شهدا هم اعتماد را به گفته ی ما و به حرکت ما خواهند داشت ان شالله.

حجه الاسلام والمسلمین محمد باقر نادم در پایان صحبتهای خود به ذکر خاطراتی از یاداره های شهدا پرداخت.

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*