صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » جواد آقالو حسینی: ایثارگران دوران دفاع مقدس دُرّ گرانبها و معدن اسرار از زندگی با شهدا و خاطرات آنها هستند که باید در یادواره ها از آنها بهره ها برد.

جواد آقالو حسینی: ایثارگران دوران دفاع مقدس دُرّ گرانبها و معدن اسرار از زندگی با شهدا و خاطرات آنها هستند که باید در یادواره ها از آنها بهره ها برد.

منتشر شده در 23 آذر 1395
اندازه قلم

جواد آقالو حسینی: ایثارگران دوران دفاع مقدس دُرّ گرانبها و معدن اسرار از زندگی با شهدا ...

جواد آقالو حسینی، دبیر ستاد یادواره شهدای حسینیه محمدحسن خسرو پرست، از استان سیستان و بلوچستان؛ در نشست تخصصی آسیب شناسی یادواره ها و محافل شهدای کشور، در جمع دبیران و فعالان برگزاری یادواره ها و محافل انس با شهدا که در شهر مقدس قم برگزار شد مطالبی بدین شرح عنوان نمود: چه خوب است […]



جواد آقالو حسینی، دبیر ستاد یادواره شهدای حسینیه محمدحسن خسرو پرست، از استان سیستان و بلوچستان؛ در نشست تخصصی آسیب شناسی یادواره ها و محافل شهدای کشور، در جمع دبیران و فعالان برگزاری یادواره ها و محافل انس با شهدا که در شهر مقدس قم برگزار شد مطالبی بدین شرح عنوان نمود:

چه خوب است در این نشستها که به بررسی و نقد برگزاری یادواره ها و آسیب شناسی آن پرداخته میشود نیز، بانوان مکرمه حضور داشته باشند؛ تا از منظر آنها نیز این موضوع بررسی شود. ما در کشور نزدیک به سه هزار شهیده از شیرزنان این کشور داریم که کمتر یادی از آنها به میان می‌آید و انتظار این را هم دارند که در این زمان که تهاجم و تخاصم دشمنان قسم خورده اسلام و این کشور بیشتر به سوی زنان عفیفه این کشور هست، از نظرات ارزشمند آنها نیز بهره‌مند شویم . چرا که همین مادران و زنان مسلمان هستند که به قول امام عزیزمان؛ مردان از دامان زنان به معراج میروند؛ لذا باید نسبت به حضور آنان در این صحنه و برگزاری یادواره شهدا و محافل انس با شهدا هم بهره برد و از شنیدن نظرات آنها کوتاهی نکرد.

ایشان در ادامه بحث خود یادآور شدند:

عنایت داریم که در اکثر مراسم های یاد شهدا و یادواره شهدا چهره های محبوب و سرشناس و رسانه ای حضور دارند که باعث خوشحالی مردم هستند و محافل و یادواره ها با حضورشان گرم تر و صمیمی تر می‌شود . منتهی در کشور همین تعداد اندکی که به عنوان راوی و سخنران در این  مجالس شرکت میکنند نیستند، بسیاری از جانبازان و آزادگان و ایثار گران در این کشور هستند که گمنامند ولی دُرّ گرانبهایی از خاطرات زندگی با شهدا هستند که خیلی ها اینهارا نمی‌شناسند و معدن اسرار و خاطرات شهدا و زندگینامه آنها هستند که از حضور آنها بی بهره مانده ایم .

  لذا کارگروهی برای شناسایی آنها باید تشکیل داد تا از حضور آنها نیز در تمامی عرصه ها اعم از روایتگری خاطرت و زندگی با شهدا در ایام دفاع مقدس ، جمع آوری خاطرات و زندگینامه شهدا و مستندات آنها و تهیه وتدوین منشورات مکتوب و آثار نرم افزاری و گرافیکی برای شناساندن هرچه بهتر شهدا و … بهره ها برد.این ظلمی است که ما در حق آنها روا داشتیم و باعث منزوی شدن آنها شده ایم، نباید از آنها غافل شد.

آشنایی با سبک زندگی شهدا که بفرموده رهبر معظم انقلاب : ستارگانی هستند که در مسیر زندگی می‌درخشند و با آنها می‌توان راه را پیدا کرد؛ میتواند تفکرات مارا و مشی زندگی مارا در راه رسیدن به خود شناسی و خداشناسی کمک نماید.

ایشان در ادامه بحث افزود:

عنایت داریم که در اکثر مراسم های یاد شهدا و یادواره شهدا چهره های محبوب و سرشناس و رسانه ای حضور دارند که باعث خوشحالی مردم هستند و محافل و یادواره ها با حضورشان گرم تر و صمیمی تر می‌شود . منتهی در کشور همین تعداد اندکی که به عنوان راوی و سخنران در این  مجالس شرکت میکنند نیستند، بسیاری از جانبازان و آزادگان و ایثار گران در این کشور هستند که گمنامند ولی دُرّ گرانبهایی از خاطرات زندگی با شهدا هستند که خیلی ها اینهارا نمی‌شناسند و معدن اسرار و خاطرات شهدا و زندگینامه آنها هستند که از حضور آنها بی بهره مانده ایم . لذا کارگروهی برای شناسایی آنها باید تشکیل داد تا از حضور آنها نیز در تمامی عرصه ها اعم از روایتگری خاطرت و زندگی با شهدا در ایام دفاع مقدس ، جمع آوری خاطرات و زندگینامه شهدا و مستندات آنها و تهیه وتدوین منشورات مکتوب و آثار نرم افزاری و گرافیکی برای شناساندن هرچه بهتر شهدا و … بهره ها برد.این ظلمی است که ما در حق آنها روا داشتیم و باعث منزوی شدن آنها شده ایم، نباید از آنها غافل شد. آشنایی با سبک زندگی شهدا که بفرموده رهبر معظم انقلاب : ستارگانی هستند که در مسیر زندگی می‌درخشند و با آنها می‌توان راه را پیدا کرد؛ میتواند تفکرات مارا و مشی زندگی مارا در راه رسیدن به خود شناسی و خداشناسی کمک نماید.

جواد آقالو، با اشاره به برگزاری متعدد یادواره های شهدا اذعان داشت :

خیلی از این یادواره ها برنامه ای منسجم از نحوه برگزاری، خصوصا مطالبی که قرار هست در آن عنوان شود، ندارند که این باعث خستگی مستمع میشود لذا برای آن باید برنامه داشت و برنامه ریزی ها کرد . جهت دهی کرد تا از انحرافات آن جلوگیری نمود و از بیان هر مسئله ای خارج از مطالب اساسی و اصلی یادواره ها دوری جست.

وی با اشاره به مشارکت مردمی در برگزاری یادواره ها خاطر نشان کرد:

کار برگزاری یادواره ها و محافل شهدا یک کار جمعی و مردمی باید باشد لذا باید آرمها را حذف نمود و به کمکهای مردمی اشاره کرد تا مردم بدانند  

برگزاری مجالس یاد شهدا متعلق به یک ارگان و اداره و سازمان خاصی نیست و متولی برگزاری اصلی این یادواره ها خود مردم هستند که باید پای در راه نهاده و با مشارکت جمعی آن را به سرمنزل مقصود برسانند. 

ما هم در برگزاری یادواره های شهدایمان چون کار به صورت جمعی برگزار میشد از سیستم اداری جداشدیم. کار جمعی و مشارکتی باعث اعتماد به نفس خادمان و و برگزار کنندگان میشود.

خیلی از این یادواره ها برنامه ای منسجم از نحوه برگزاری، خصوصا مطالبی که قرار هست در آن عنوان شود، ندارند که این باعث خستگی مستمع میشود لذا برای آن باید برنامه داشت و برنامه ریزی ها کرد . جهت دهی کرد تا از انحرافات آن جلوگیری نمود و از بیان هر مسئله ای خارج از مطالب اساسی و اصلی یادواره ها دوری جست.

وی با اشاره به مشارکت مردمی در برگزاری یادواره ها خاطر نشان کرد:

کار برگزاری یادواره ها و محافل شهدا یک کار جمعی و مردمی باید باشد لذا باید آرمها را حذف نمود و به کمکهای مردمی اشاره کرد تا مردم بدانند برگزاری مجالس یاد شهدا متعلق به یک ارگان و اداره و سازمان خاصی نیست و متولی برگزاری اصلی این یادواره ها خود مردم هستند که باید پای در راه نهاده و با مشارکت جمعی آن را به سرمنزل مقصود برسانند. ما هم در برگزاری یادواره های شهدایمان چون کار به صورت جمعی برگزار میشد از سیستم اداری جداشدیم. کار جمعی و مشارکتی باعث اعتماد به نفس خادمان و و برگزار کنندگان میشود.

جوادآقالو مدیر ستاد برگزاری یادواره شهدای حسینیه شهید خسرو پرست در مورد بهره‌مندی از حضور معنوی دیگر شهیدان در برگزاری یادواره ها گفت :

ما بعد از برگزاری یادواره هایمان که به نقد و بررسی نشستیم، خیلی ها این مطلب را عنوان کردند که چرا در یادوارها از شهدای معروف و فرماندهان سرشناس دوران دفاع مقدس فقط یاد میشود . چرا از شهدای بزرگوارشهر خودمان یادی نمی کنید. لذا برآن شدیم تا در برگزاری یادوراه هایمان حتما از حضور معنوی شهدای بی نام و نشان شهر خودمان بهره ببریم.

وی در انتها با یادی از شهدای مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام سیستان و بلوچستان شهر زاهدان به صحبتهای خود خاتمه داد.

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*