صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » آیت الله حائری شیرازی: شما هم که می خواهید جبهه ی فرهنگی درست کنید باید ریشه ها را شناسایی کنید.
منتشر شده در 13 بهمن 1395
اندازه قلم

آیت الله حائری شیرازی: شما هم که می خواهید جبهه ی فرهنگی درست کنید باید ریشه ...

حضرت آیت الله حائری شیرازی، استاد حوزه علمیه و امام جمعه سابق شیراز، در مصاحبه با دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا کشور که در دفتر ایشان در سال ۹۳برگزار شد. ایشان در مورد آسیبهای محافل انس با شهدا و باید و نبایدهای یادوارها اینچنین گفت:  کار در حوزه ی دفاع مقدس نباید کلمه ی خبیثه […]



حضرت آیت الله حائری شیرازی، استاد حوزه علمیه و امام جمعه سابق شیراز، در مصاحبه با دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدا کشور که در دفتر ایشان در سال ۹۳برگزار شد. ایشان در مورد آسیبهای محافل انس با شهدا و باید و نبایدهای یادوارها اینچنین گفت:

 کار در حوزه ی دفاع مقدس نباید کلمه ی خبیثه باشد بلکه باید کلمه ی طیبه باشد ، منظور از شجره ی خبیثه کلمه ی بی ریشه است که ((مَا لَهَا مِن قَرَارٍ)) ریشه ی آن درخت همراهِ باد از خاک خارج می شود . درمقابل این شجره ی طیبه است که أ((َلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء)) (۱)  ((تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذنِ رَبِّها ۗ وَیَضرِبُ اللَّهُ الأَمثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَذَکَّرونَ))(۲)
اینکه در این آیه، زمین را مطرح می کند در برابر انسان است ، از زمین درخت می روید و از انسان کلمه خارج می شود . زمین لایه های زیرین و روئین دارد، انسان هم لایه های درونی و بیرونی دارد.
هر طرح و برنامه ای که ریشه در لایه های سطحی داشته باشد همان کلمه ی خبیثه است .
 حتی اگر آن طرح، جهاد فرهنگیِ جبهه ی حق در برابر جبهه ی باطل باشد. گر چه خود جبهه ی فرهنگی غرب، بی ریشگی اش بر ملا شده است ، اگر دربرابر آن جبهه که جبهه ی کمونیست شرق است، او هم از لایه ی سطحی انسان نظریه بدهد، ((اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ)) است که مالها من قرار جبهه ی کمونیست شرق به سراغ عدالت و تعریف عدالت رفته در حالی که قبل از آن باید جهان را می شناخت و انسان را می شناخت، بعد عدالت را تعریف کند،لذا این هم کلمه ی خبیثه است.

ایشان در باب کلمه طیبه و اقدام شهدا اظهار داشت:

شهدا برای تاسیس شجره ی طیبه و کلمه ی طیبه اقدام کردند که تمدن کمالات بشری بود .شهدا گر چه نمی توانستند این تمدن را تشریح کنند اما چون مقلد امام بودند امام میدانست چه می کند و او اسلام و انسان را شناخته بود می توانست این تمدن را تاسیس کند،

شما هم که می خواهید جبهه ی فرهنگی درست کنید به مصیبت آنها مبتلا نشوید که از وسط کار شروع کنید بلکه باید ریشه ها را شناسایی کنید والا شما هم شجره ی خبیثه می شوید .
 امام، زمان و جهان را شناخته و بر مبنای انسان شناسی و جهان شناسی انسان کامل را شناخته بود و بر طبق شناخت خود، ارکان رسیدن به انسان کامل را رعایت می کرد، نتیجه هم این شد که نه خود امام خسته شد و نه حتی مردم از امام خسته شدند زیرا امام پا به پای مردم راه می رفت نه اینکه آنها را بغل کند.
 هر گاه مردم را به کار گرفتید که با پای خود بیایند و مردم را بغل نکردید، خسته نمی شوید و اگر مردم را به دوش گرفتید خسته میشوید چرا که این باری است که خود مردم باید متحمل شوند.

ایشان درباره همکاری مردم و جنبش مردمی بودن برگزاری یادواره ها متذکر شد:

باید بصیرت مردم را بالا ببرید ، بگذارید مردم کار را کار خودشان بدانند نه اینکه کار شما بدانند.
 امام ارکان خمسه کمالات انسانی (عدالت ، آزادی ، کرامت ، امنیت و محبت ) را در انسان کامل معنی می کرد ، برای پرورش نیز باید آن را در سختی قرار دهید همچنان که نیروی نظامی با دویدن روی زمین هموار تربیت نمی شود بلکه باید در زمین غیر همسطح بدود.
 ملائکه بر خلقت انسان اعتراض کردند چرا که انسان موجودی خون ریز و سفاک بود . بزرگترین سفاکی را هم در کربلا انجام دادند اما امام حسین (علیه السلام) را رحمه الله الواسعه و باب نجات امت کردند . بچه های ما در جبهه ها حسین بن علی را ملاک و الگوی خود قرار می دادند با جهان بینی و انسان شناسی که داشتند راه حسین بن علی (علیه السلام) را طی کردند تا از رحمت رحمانیه ی خدا به رحمت رحیمیه ی او برسند و به کمال برسند.

حضرت آیت الله حائری علت گمنامی شهدا را چنین بیان کرد:
 شهدا گمنام بودند زیرا نمی خواستند خاک ها از ریشه های شجره ی آنها به کنار رود و شجره خبیثه شوند،برای خود کار نکردند و گمنام بودند شما هم که می خواهید آنها را به جهان معرفی کنید باید همانطور باشید والا شجره ی خبیثه می شوید.
 آنها گمنام بودند اما اگر بتوانید آنها را (بچه های دفاع مقدس را ) قانع کنید که برای رضای خدا نه برای مشهور شدن خود حوادثی را که در طول زندگی برایشان پیش می آمد و عکس العمل هایی که آنها دربرابر امتحانهای الهی داشتند و پیروز شدند را بنویسید و ترویج دهید .
مثلا ما یک شهید از اصطهبان داشتیم به نام اسلام نژاد که تمام حوادث زندگی را به دست خود نوشته بود که چه اتفاقاتی افتاد و او چگونه برخورد کرد و سر انجام در حال سجده به شهادت رسید.

ایشان در مورد عبور از شیطان گفت :
 شیطان بزرگ ترین مانع ماست ولی همین مانع بزرگ باعث رشد و کمال می شود که برای عبور از آن باید انرژی متراکم خود را جمع کنیم و عبور کنیم ، امریکا هم همینطور است ،مانعی است که می تواند بزرگترین نعمت و باعث رشد ما بشود .
 اسرائیل و داعش هر دو نتیجه ی تفکر غربی است که طغیانی که در جهان اسلام به وجود می آید اگر در راه بصیرت باشد می شود بیداری اسلامی والا اگر بدون بصیرت باشد می شود داعش، لذا داعش از خود صهیونیسم نیست و اگر اینگونه گفته می شود تنها کاربرد داخلی دارد برای دل خوشی خودمان والا او هم خودش را مسلمان می داند اما این طغیان بی بصیرت او را به اینجا رسانده است.

ایشان در باب شهید شناسی فرمود:
 شما باید مختصات و ارکان شهید را بشناسید ، در اینصورت می توانید شهید را تعریف کنید وقتی نمونه ی آن را باز سازی کنید می توانید جبهه ی فرهنگی خود را با سربلندی تعریف کنید و بگویید این شجره طیبه ی ماست و این فروعات ما .

ایشان در پاسخ به سوالی که درباره ماهیت داعش پرسیده شد گفت:
داعش به خاطر دو امر به وجود امد: ۱- ظلم غرب ۲- انفعال مسلمین، تا وقتی مسلمانان محافظه کاری می کنند و از ربا فقط اسمش را می دانند در حالی که عملا مرتکب آن می شوند ،خب وقتی این محافظه کاری مسلمین در یک طرف است و انقلابی بودن داعشی در طرف مقابل ، هر مسلمانی باشد و طرفین را ملاحظه کند قطعا به سمت داعش تمایل پیدا می کند زیرا عملکرد او همان است که در قرآن آمده ، مثلا در قرآن آمده دست دزد را قطع کنید ، داعش قطع می کند بی مهابا اما محافظه کارانی مثل ما چنین نمی کنند ، پس به حسب ظاهر آنها حکم اسلام را اجرا می کنند .
 یا مثلا ما در دام نظام ربوی و بهرحال دچار می شویم و اسکناس چاپ می کنیم اما آنها سکه ی نقره می زنند و قرض می دهند بدون هیچ بهره ای !  این می شود که با اینکه روزانه صدها کشته می دهد هنوز پابرجاست و از سرتاسر جهان نیروی جان بر کف می آورد اما چه داریم در برابر او.

ایشان درباره نحوه مهندسی جلسات و مراسمات اینچنین متذکر شد:
فرق می کند ، گاه باید در بین مردم به بیان خاطرات پرداخت و گاه باید مطالبی را در جلسات علمی مطرح کرد تا بتوان با همین جلسات شهدا ، بر روی شورای نگهبان هم تاثیر گذاشت.
شما قبل از واعظ باید از شاعر استفاده کنید ،شما اهداف شهدا و جهان شناسی و انسان شناسی شهدا را به شعرا و هنرمندان معرفی کنید تا آنها با هنرشان مفاهیم را به مردم انتقال دهند
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*