صفحه اصلی »
بانک ایده » برگزاری یادواره شهدا چرا و چگونه؟

برگزاری یادواره شهدا چرا و چگونه؟

منتشر شده در 17 بهمن 1395
اندازه قلم

نگاهی عمومی به محافل شهدا:

«مجلس ترحیمی که در سالروز شهادت یک یا چندین شهید والامقام کشور برگزار می شود و در آن عده ای دور هم گرد می آیند و بعد از شنیدن سخنانی در مورد شهید و شهادت و قرائت فاتحه، در سوگ عزیزان از دست رفته مداحی می کنند»، این را شاید بتوان عمومی ترین داشته های ذهن مردم از برگزاری یادواره های شهدا عنوان کرد.

حال باید پرسید که چرا چنین ذهنیتی از یک مراسم که به یاد و خاطره دلاورمردانی که جانشان را در راه حفاظت از اسلام و ایران فدا کردند در افکار تک تک افراد جامعه نقش بسته است؟

نیاز ما به محافل شهدا :

واقعیت این است که از زمان شهادت اولین رزمنده در جبهه های جنگ حق علیه باطل، برگزاری یادواره برای زنده نگه داشتن فداکاری ها و یادآوری ایثار رزمندگان طراحی و برنامه ریزی شد و اکنون بعد از گذشت سال ها، برگزاری آن و تقریبا به همان شیوه ادامه دارد  وعلی رغم صرف هزینه برای برگزاری چنین برنامه هایی که گذشته از هدف ذکر شده به منظور توسعه و ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس برگزار می شود تنها هدف اول تحقق می یابد و برای رسیدن به هدف مهم تر که همان حفظ و انتقال فرهنگ شهادت و ایثار به نسل جوان است یا خوب برنامه ریزی نشده و یا متاسفانه اجرای برنامه های ثابت و تکراری باعث گریز جوانان از چنین مراسماتی شده است. در حالی که در یک نگاه اجمالی پی می بریم که برای داشتن زندگی آزاد، سربلند و عزت مند دستیابی به هدف والای برگزاری یادواره ها از ضروریات است. لذا باید متولیان امر با بررسی جوانب کار به اجرای برنامه هایی در یادواره ها اقدام کنند که بتواند هر دو هدف را دنبال کند و در پایان به سرمنزل مقصود برساند.

چند نکته :

در این مطلب کوتاه ذکر چند مورد که به برگزاری موثر و مفید این یادواره ها می تواند کمک کند اشاره می شود:

  1. برگزاری یادواره ها باید از محافل عمومی به محافل قشر جوان جامعه اعم از دانشجو و دانش آموز منتقل شود تا جوانان که عزت و سربلندی کشور در دستان آنان است با آشنایی و بکار بستن فرهنگ جبهه و شهادت گامی برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و قدرتمند بردارند.
  2. برنامه هایی که در یادواره ها اجرا می شود باید مطابق با خواسته و روحیه جوان امروزی ایران باشد و به بیان بهتر باید برای انتقال ارزش ها از شیوه خود جوانان سود جست لذا برای رسیدن به این هدف، بهره گیری از نظرات و پیشنهادات جوانان و استفاده از آنان برای برگزاری یادواره ها لازم به نظر می رسد.
  3. آنچه که در این یادواره ها جای خالی آن خوب احساس می شود عدم ارائه زندگینامه، وصایا، یادداشت و مناجات های شهدا بصورت مدون به شرکت کنندگان است تا این اقلام فرهنگی زمینه آشنایی با افکار و عقاید شهدا را فراهم سازد.
  4. آنچه که در این یادواره ها باید مدنظر قرار گیرد حضور یکی از اعضای خانواده و یا همرزم شهیدان برای بیان واقعیات و ایثارگری های آنان است که در یادواره هایی که در جامعه برگزار می شود این امر یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و یا توجهی به آن نمی شود.
  5. هر برنامه ای که با مشارکت مردم برگزار می شود تاثیرگذاری زیادی دارد لذا اگر برگزاری یادواره ها نیز توسط مردم و با مشارکت و همکاری ادارات دولتی برگزار شود به یقین از برنامه هایی که امروز با عنوان یادواره برگزار می شود موثرتر خواهد بود.

امید است روزی برسد که یادواره های شهدا پلی بزند بین شهدا و نسل جوان امروز و آمال و آرزوهای شهیدان والامقام با دستان جوانان کشور برآورده شود. 

 

 

دوم دی ۱۳۸۸

سلمانی/ جوادی

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*