صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » حجه الاسلام علی شیروی: راوی دفاع مقدس باید از نظر روحی و عاطفی ارتباطی با عالم ملکوت پیدا کند تا بتواند در بیان مطالب مربوط به شهدا تاثیرگذار باشد.
منتشر شده در 12 بهمن 1395
اندازه قلم

حجه الاسلام علی شیروی: راوی دفاع مقدس باید از نظر روحی و عاطفی ارتباطی با عالم ...

در گفتگوی دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با حجه الاسلام علی شیروی از کارشناسان برگزاری یادواره ها که درموسسه انقلاب اسلامی قم برگزار گردید، حجه الاسلام شیروی پیرامون بایدها و نبایدهای برگزاری یادواره ها و محافل انس با شهدا درباره سلوک شهدا چنین گفت: وجود دفاع مقدس طرحی را مطرح کرد، […]



در گفتگوی دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با حجه الاسلام علی شیروی از کارشناسان برگزاری یادواره ها که درموسسه انقلاب اسلامی قم برگزار گردید، حجه الاسلام شیروی پیرامون بایدها و نبایدهای برگزاری یادواره ها و محافل انس با شهدا درباره سلوک شهدا چنین گفت:

وجود دفاع مقدس طرحی را مطرح کرد، آنهم اینکه بشر می‌تواند و باید با خدای خودش انس بگیرد تا به کمال برسد. رزمندگان اسلام بخصوص فرماندهان بزرگ و شهدایی که در این خطه به شهادت رسیدند نه تنها این راه را به صورت نظری بیان کردند بلکه که بر اساس آموزه های اهل بیت هم هست و خودشان هم این راه را، هم سلوک کردند و هم سیر کردند تا به نتیجه رساندند و امروز برای جامعه بشریت و انسانی که در این عصر زندگی می کند که با کمال تاسف دچار مدرنیته شده، این راه را باز کردند.

برای این منظوردو خصوصیت مطرح می‌کنیم: اول اینکه قبل از انقلاب یک بحث نظری مطرح شده بود تحت عنوان دین افیون ملت هاست و شهدا ثابت کردند نه تنها دین باعث سعادت ملتها و رشد و تعالی بشر است بلکه مورد نیاز و اضطرار بشر نیز هست. دوم  اینکه این راه را عملا انجام داده طی کردند و به نتیجه رساندند.
ایشان در مورد آسیب شناسی یادواره ها در مورد ویژگی های راویان یادواره شهدا عنوان کرد:
 روایتگر خوب باید چند ویژگی داشته باشد: اول اینکه خودش از نظر وجدانی و از نظر حضوری و از نظر شهودی بتواند مطالب را درک بکند و ارتباط برقرار بکند با مطالبی که میخواهد عنوان نماید. یعنی یک راوی خوب آن است که نسبت خودش را با این بحثی که شهدا مطرح کردند در عالم قرب ، درعالم ملکوت و عالمی که خدای تبارک و تعالی در قرآن مطرح کرده است وشهدا آنرا درک کردند، مشخص کنند به اندازه ایی که توانست نسبت خودش را به عالم قدس و عالم ملکوت پیدا کند. که با مطالعه و خواندن محض نمی توان به این نتیجه رسید، دوم اینکه ارتباط مخاطب خودش را با عالم ملکوت برقرارنماید و انتقال مطلب نماید به آن فضایی که شهدا در آن سیر کردند و حرکت کردند.

 ایشان با استناد به آیه شریفه‌ای در مورد طهارت روحی و جسمی در روایتگری برای شهدا در یادواره ها ومحافل انس با شهداگفت:

مثل آیه شریفه که می فرماید :(( لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ)) که کسی نمی تواند قرآن را لمس کند و دسترسی پیدا کند مگر اینکه مطهر باشد، این طهارت ، طهارت باطنی دارد. دفاع مقدس هم چون تفسیر آیات قرآن بود تفسیر دین بود و سلوک بود که از اهل بیت (ع) گرفته بودند یک راوی خوب ضمن اینکه ارتباطش را با عالم قدس برقرار می کند باید از نظر درونی هم خودش را مواظبت بکند به اندازه ایی که صفای باطنی داشته باشد و در این مسیر و صداقت داشته باشد در این مسیر خودش را مطابق عالم معنا وفق دهد. بتواند از عالم ملکوت برخودار بشود و بهره بگیرد و به مخاطب خودش منتقل بکند و به اندازه ایی که دور باشد از این مسئله، طبیعی است نمی تواند این ویژگی را داشته باشد. نکته دیگر این است که توی این مناطق به خصوص، که انسان حضور پیدا می کند براساس آیه شریفه که خداوند متعال می‌فرماید: (( یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ)) همه ی موجودات تسبیح خدا را می گویند انچه در زمین و آسمان هست.
 زمین و منطقه عملیاتی که رزمندگان اسلام، قبل از عملیات، در آنجا نماز خوانده اند و عبادت کردند، توبه کردند، قرآن خواندند، راز و نیاز کردند، با خدا صحبت کردند، زمین بر اساس روایات از ائمه (ع)، زمین متوجه می شود. پس زمین بخاطر اینکه کسانی روی زمین عبادت خدا را کردند و گناه نکردند زمین یک قداست پیدا می کند. باالطّبع وقتی که زمین قداست ویژه ای پیدا می کند و احساس می کند که یک مومنی روی زمین عبادت کرد یک شرافتی نسبت به کناردستی خودش دارد زمینی که رزمندگان روی آن عبادت کردند شعور پیدا کردند و یک ویژگی خاصی پیدا کردند مضاف به اینکه شب های عملیات عبادت هایشان بیشتر می شود توسل شان بیشتر می شود و خون شهید روی آن ریخته می شود اثر می گیرد و بعد که محل شهادتش می شود، اثر می گیرد و بعد از اینکه تفحص می شود، اثر می گیرد بعد از اینکه کاروان هایی می روند انجا، آنها ارتباط برقرار می کنند، عبادت می کنند، زمین تقدس پیدا می کند. بنابراین راوی برای اینکه بتواند بفهمد که زمین تقدس خاصی دارد اما این تقدس تقدسی تعبدی نیست که بخواهیم بگوییم که شهدا اینجا شهید شدند برای اینکه خودشان بفهمند، ارتباط برقرار بکنند، یعنی ارتباطش ارتباط حضوری باشد، زمین آن فضا، آن مکان و محل، شهدا خود راوی را در یک عالم ملکوت ی قرار بدهد تا ان شا الله به مخاطب خودش این را منتقل نماید که اگر ان شا الله این اتفاق بیفتد می بینیم که روایتگری های ما آن چیزی که مقام معظم رهبری در صدد هستند و در خواست می کنند تحولی را در مخاطب ایجاد کند که مخاطب وقتی به شهرخودش بازگشت می‌کند یادش نرود، بلکه در زندگی اش یک تحولی ایجاد شود و ان شا الله بتواند بحث عبودیت که بحث خلقت هست در زندگی خودش جاری کند.
ایشان در مورد توحید در سیر و سلوک شهدا اظهار داشت:

 رزمنده فقط در جبهه نمی جنگد و در مرخصی هم توی کوچه ای که می رود شعارهای توحیدی خودش را مطرح می کند، ما همه می توانیم در روایتگری خودمان تاسی به شهدا که هم وظیفه ذاتی طلبگی ما هست و هم وظیفه ذاتی انسانی است و به شهدا مدیون است و نسبت به کسانی که برای فضایی که ما در آسایش هستیم و می توانیم در سایه این آسایش به عبادت و کمال خودمان برسیم، می توانیم هرجایی را و هر مکانی را تبدیل به منطقه تبلیغ و سنگر روایتگری نموده و آن محل رابه فضای  تبلیغ افکار و عقاید شهدا تبدیل کنیم .
حجه الاسلام شیروی در پایان خاطر نشان کرد:
اگر ما به عنوان یک طلبه و به عنوان یک راوی و یک کسی که نسبت به شهدای دفاع مقدس و جنگ امام حسین (ع) در کربلا احساس دِین می کنیم، اگر این در وجودمان باشد، هر جایی را می توانیم تبدیل به محل روایتگری کنیم! و قطعا مخاطب می پذیرد ،چون بحث شهداست می پذیرد و تاثیر هم می گذارد روایتگری کنیم.

 در صف نانوایی می توانیم روایتگری کنیم، در تاکسی می توانیم روایتگری کنیم. من این کار را کردم و ثمرش را هم دیدم، جایی نشسته بودیم که دیدم آدم هایی که به ظاهر شون نمیاد که اینها نسبت به شهدا ارادتی داشته باشند بحث سیاسی شد و بعضی از آنها اشکال می گرفتند که بعضی اینجوری کردند، من آنجا گفتم: که آقا این نظام و این انقلاب مال هیچ کسی نیست هیچ کسی صاحب این نظام نیست هرکس هم می گه بی جهت ادعا می کند این نظام این انقلاب این ادارات فقط مال شهداست یه مقدار بحث شهدا انجام دادیم. گفتند: آقا ما شهدا را قبول داریم خدا کند که همین طوری باشه یعنی تاثیر می گذارد. اگر بتوانیم این کار را بکنیم و هرجایی را به محل انس با شهدا تبدیل کنیم به یک سنگر روایتگری و ذکر و یاد شهدا را مطرح بکنیم

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*