صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » هادی خادم حسینی: شهدا نقطه عطفی برای پیوند عاطفی مردم با نظام انقلاب اسلامی هستند.
منتشر شده در 05 بهمن 1395
اندازه قلم

هادی خادم حسینی: شهدا نقطه عطفی برای پیوند عاطفی مردم با نظام انقلاب اسلامی هستند.

برادر هادی خادم الحسینی، مداح اهل بیت(ع) و دبیر ستاد مردمی تکرمی شهدای مدافع حرم استان قم در نشستی که با حضور دبیر یادواره  ها و محافل شهدای کشوردر هئیت یا زینب شهر مقدس قم برگذار گردید پیرامون موضوع باید ها و نباید های مداحی در یادواره ها گفت : اولین مداحی در مورد شهدا […]



برادر هادی خادم الحسینی، مداح اهل بیت(ع) و دبیر ستاد مردمی تکرمی شهدای مدافع حرم استان قم در نشستی که با حضور دبیر یادواره  ها و محافل شهدای کشوردر هئیت یا زینب شهر مقدس قم برگذار گردید پیرامون موضوع باید ها و نباید های مداحی در یادواره ها گفت :

اولین مداحی در مورد شهدا در زمان خود اهل بیت (علیهم السلام) برگزار شد. بعد از اتمام جنگ احد حضرت محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) در ورودی شهر مدینه از مردم خواستند که تجمع نموده و برای این شهید خاص اقامه عزا کنند و آن توجهی که رسول الله نسبت به این مراسم داشتند مفهومش این است که حضرت حمزه (ع) گریه کن ندارد لذا مردم رو دعوت کردند برای گریه کردن بر این شهید معظم. مردم جمع شدند و سال ها مردم برای سالگرد شهادت حضرت حمزه (ع) اقامه عزا می­کردند با اولین اقامه عزا برای این شهید خاص درجنگ بزرگی همچون جنگ احد سنت بزرگی ایجاد شد.

 قطعاً هر نظامی وابسته به دو بال قوی هست : یکی تفکر و یکی هم اوج محبت و احساس و کار مداحی، پرورش عاطفه هاست و قطعا فنون خاص خودش را می‌طلبد که ملزومات اولیه ی آن داشتن هنر بیان، دانش، صدا، شعر خوب، لحن خوب، متن متقن و درست است.  تمام این ابزار کنار یکدیگر عاطفه ها را نسبت به مسئله ای برمی‌انگیزد.

وی در ارتباط با مداحی و یاد شهدا در یادواره ها خاطر نشان کرد: شهدا نقطه عطفی برای پیوند عاطفی مردم با نظام انقلاب اسلامی هستند. از جمله پیامدهای فعالیتهای بزرگی مثل برگزاری راهیان نور در کشور این است که پیوند عاطفی مردم با امنیت و آرامش و اعتماد به این انقلاب نشان میدهد، چرا که مردم جگرگوشه های خود را فدای این انقلاب کردند و نقل کردن سینه به سینه این شجاعت ها و دلاوری ها ، غربت ها و مظلومیت آن ها ، حسی را در قلوب مردم ریشه دارتر می کند که نسبت به انقلاب مدیون هستند و باید برای حفظ این انقلاب حرکتی انجام داد و نمی‌شود از کنار خون شهیدان و فرزندان هم وطنشان براحتی گذشت و حالا مداحی که، می خواهد درباره جوانان غیور و از جان گذشته  که برای همین اهداف انقلاب فدا شدند ادای دِین نماید، باید چند آگاهی خاص داشته باشند: اولا که باید به تاریخ انقلاب و تاریخ شهدا مسلط باشد و در این باره مطالعه کرده باشد، مبانی انقلاب را بدانند، بداند جنگ ، جنگ احساسی نبود به قول حضرت امام راحل : «جنگ ما جنگ عقیده است، جغرافیا و مرز نمی شناسد و ما باید در جنگ اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم»[

هادی خادم الحسینی در ادامه توضیحات خود درباره بایدها و نبایدهای مداحی در یادواره ها و محافل شهدا یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند:هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند  به امام حسین است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است، علاقه‌‌مند به اسلامِ مجاهد است، علاقه‌‌مند به اسلام مقاتله است، علاقه‌‌مند به اسلام خون دادن به معنای شهادت طلبی است، علاقه‌‌مند به اسلام جان بر کف بودن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است. این‌که آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که نباید وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است.»

وی در تبیین فرموده رهبر معظم انقلاب بیان داشت : مداح سکولار نداریم وهئیت سکولار نداریم، چون داریم درباره کسی مداحی می کنیم که خود ایشان به مقام رفیع شهادت رسیده یعنی کار مجاهدانه کرده، قوی ترین کار سیاسی، یعنی جلوی کفر ایستاد. لذا ذکر مناقب شهید، آن نقطه مقابل انقلاب اسلامی را پررنگ می کند دشمنان را برای مردم تعریف می کند دشمن شناسی رو تقویت می کند و مردم را در مسیر مبارزه با دشمن نگه می دارد،  مداحی که بتواند مسیر انقلاب را دقیق در مداحی اش ترسیم کند، عاطفه ها رو نسبت به انقلاب برانگیخته کند و چهره دشمن را برای مردم ترسیم نماید و مردم را ترغیب به مجاهدت نماید این مداحی است که شاید مورد رضایت شهدا قرار بگیرد.

وی همچنین در مورد مداحی های رایج در یادواره ها و محافل شهدا چنین گفت : مجلس شهید یا همان یادواره شهید یعنی یادکردن از مجاهدت های جوانان برومند این مملکت که برای تفکر انقلابی و اسلامی فدا شدند. تفکر انقلابی، پرورش دادن این اندیشه و نهادینه کردن آن، بزرگ ترین خروجی یادواره شهدا باید باشد. یاد کردن از تک تک این شهدا جدا از آن تفکر انقلابی شاید فقط یک الگو باشد برای افراد جامعه ولی پرورش آن تفکر انقلابی، آن هدف عالی و متعالی است که باید یاد بشود و باید پرورش پیدا کند و این تفکر قوی شهدا، یک کمک بسیاربزرگ برای پیش برد اهداف انقلابی اسلامی است . به نظر بنده یادواره شهید، مجلس تراز اول انقلاب است تا حدی که می‌تواند اهداف انقلاب اسلامی را تقویت کند می‌تواند آن تفکر عالی شهدا را تقویت کند، شهدا برای یک کار احساسی وارد عمل نشدند وارد عملیاتی شدند که از قبل روی این مسئله تأمل کردند. وصیت نامه هایشان نشان می دهد که چه میزان افق دیدگاهشان  بلند و درپایداری تصمیمشان مصمم اند تا آنجا که اگرشامل سواد خاصی هم نبوده‌اند، اما بیانگر یک نگاه اسلامی و بیداری اسلامی و تفکری است که اسلام را حل کننده تمام مسائل و مشکلات دنیا می بینند و این مشهور است که قلم ها و بیانات شهدا اکثرا اینطور بوده است.

پرورش و تعمیم تفکر شهدایی، یکی از بزرگ ترین خروجی های یادواره و محافل شهدا هستند که بعضی از آنها شعاری اند، بدین معنی که اغلب اوقات سعی می شود اسامی شهدا بر سر زبان ها باشد ولی به عقیده بنده مسئله پرورش در مکتب جهاد و شهادت، مسئله ای است که در این برهه از زمان احتیاج داریم نیروهایی با تفکر شهدایی است، جوانانی که با تفکر شهدایی زندگی می کنند. حیاتشان ، حیات طیبه ایست مثل حیات و ممات محمد وآل محمد(صلوات الله علیهم اجمعین). برگزار کنندگان یادواره شهدا باید به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند که  هدف از فعالیتهای پرورشی در این زمینه، نهادینه کردن تفکر شهدایی در قلوب مردم، در قلوب جوانان صورت بپذیرد. باید این انتقاد را پذیرفت که یادواره های شهدا بیش از حد رسمی در قالب همایشها و کنگره ها برگزار می شود. صرفا برگزاری یادی از شهدا در قالب اسمی بر سر زبانها گفته شود ودر عمل تفکرات شهدا دیده نمی‌شود نباید باشد. ما خیلی احتیاج داریم که فرزندانمان را با شهدا و دیدگاههای آنان آشنا کنیم و یا روحیه جهاد و شهادت طلبی پرورش بدهیم. اصلاً سبک عمومی زندگی های مردم بشود سبک عامه مجالس ما بشود مسئله پرداختن به سید الشهدا(ع) خارج از مسئله شهدا نیست مگر می شود به سید الشهدا و مصائب و مسایل حواشی زندگی آن پرداخت ولی از شهادت نگفت! از شهادت گفتن یعنی مجلس شهید! یعنی یادواره شهدا، یعنی خود سید الشهدا. مجالس شهدا یکی از بزرگ ترین یادواره های شهدا است که ازسال ۶۱ هجری حدود ۱۴۰۰ سال عقبه دارد برگزار میشود و کهنه هم  نمی شود و همیشه زنده است و همیشه یک رنگ تازه ای دارد. محرم میاد می بینی که مردم یک تب و تاب جدی پیدا می کنندآن یادواره شهدایی که شده بسته فرهنگی زندگی مردم یعنی یادواره شهدا مجلس تراز اول انقلاب  مردمی است. به آن حساسند، به آن فکر می کنند و برایش برنامه دارند و از آن بهره‌‌‌های معنوی بسیار گسترده‌ای می‌برند. من فکر می کنم برگزار کردن یادواره شهدایی که نفوذش در قلوب مردم هست خیلی مهم است و خدا ان شالله کمک کند که بتوانیم از این یادواره ها برگزار کنیم .

 در پایان این نشست هادی خادم حسینی به ذکر خاطره ای از تفحص شهدا و شهدای مدافعین حرم پرداخت.

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*