صفحه اصلی »
اخبار » نقد و نظر یادواره ها » حجت الاسلام صادقی: همه دوستانی که در یادواره ها فعال هستند باید توجه داشته باشند باید متخلق به اخلاق شهدا باشند و الا تاثیر نمی گذارد.
منتشر شده در 11 بهمن 1395
اندازه قلم

حجت الاسلام صادقی: همه دوستانی که در یادواره ها فعال هستند باید توجه داشته باشند باید ...

گفتگوی دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با حجت الاسلام صادقی راوی دفاع مقدس و از کارشناسان  یادواره ها در خصوص بایدها و نبایدهای برگزاری مراسمات یادواره ها در این خصوص گفت: شاید خیلی از مجالس، محافل، سخنرانی ها با نحوه ها و سبک های مختلف اجرا بشود اما وقتی بحث شهدا می شود […]



گفتگوی دبیر ستاد مردمی یادواره ها و محافل شهدای کشور با حجت الاسلام صادقی راوی دفاع مقدس و از کارشناسان  یادواره ها در خصوص بایدها و نبایدهای برگزاری مراسمات یادواره ها در این خصوص گفت:

شاید خیلی از مجالس، محافل، سخنرانی ها با نحوه ها و سبک های مختلف اجرا بشود اما وقتی بحث شهدا می شود و ذکر خاطرات شهدا ، سیره شهدا قطعا کار آموزشی نیست بلکه پرورشی ، تربیتی است . وجود نازنین آقا امیر المومنین (ع) می فرماید: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ .»
(آن که خود را در مرتبه پیشوایى قرار مى‏دهد باید پیش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام کند، و پیش از آنکه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید به کردارش مؤدب به آداب کند، و آن که خود را بیاموزد و ادب نماید به تعظیم سزاوارتر است از کسى که فقط دیگران را بیاموزد و تأدیب کند)
 اگر قرار هست که از شهدا بگوییم و برای شهدا بگوییم و ترویج فرهنگ و منش و روش شهدا باشد ابتدا باید متخلق بشویم و هیچ چاره ایی هم از این نیست حالا نمی دانم شاید اسمش را بگذارند سیر و سلوک ، اخلاق اما اگر این اتفاق نیفتد همه دوستانی که در یادواره ها فعال هستند باید توجه داشته باشند اعم از سخنران ، مداح ، مجری ،حتی چای ریز یادواره ی شهدا باید متخلق به اخلاق شهدا باشند و الا تاثیر نمی گذارد .
حجه الاسلام صادقی پیرامون آسیب شناسی سخنرانی و سخنرانان در یادواره ها اظهار داشت:
 یادواره شهدا با مجالس دیگر واقعاً متفاوت است. اگر هر سخنران و مداح و ذاکری یا مجری که در یادواره شهدا حضور پیدا می کند توجه داشته باشد در مرحله ی اول قرار است با اعمال و رفتار خودمان سیره شهدا وآن سبک و مرام حسنه ی شهدا را به مردم نشان بدهیم و در کنارش هم گفتن خاطره ایی ، تلخ و شیرینی از دفاع مقدس و بیان سیره شهدا می تواند کمک کند بدون این اعتقاد قطعا بی فایده خواهد بود و اثر نخواهد گذاشت و خداوند متعال هم همین توبیخ را با ما دارد لم تقولون مالا تفعلون . اگر نگوییم بهتر است و تا بگوییم و عمل نکرده باشیم .
 قطعا همه ی شرکت کنندگان در محافل شهدا این در ذهنشان هست و بیان می کنند که آن یادواره، آن جلسه و آن محفلی که پیرامون یاد و خاطر شهدا اجرا می‌شود حاضرین در جلسه ، خادمین بدانند در این مراسم نحوه برخورد و تعامل خوب و موثربا دیگران، منش رفتاری شهداست که تاثیر گزار بود.
ایشان در باب ویژگی یادواره شهدا بیان کرد:
 یادواره شهدایی که زرق و برق دارد ، یادواره ایی که خیلی هزینه سنگین داره ، یادواره ایی که خیلی پر طمطراق است، اینها هیچ وقت تاثیر گزار نبوده اند ، یادواره ایی تاثیر گزارهست ، محفلی تاثیر گزار است ، یاد شهیدی تاثیر گزار هست که ساده، بی آلایش و بی ریا باشد و قطعا موثر است البته باید توجه داشته باشیم ما با یک جلسه نمی توانیم انتقالی صورت بدیم. لازم هست در کنار مباحثی که در مجالس مطرح می شود حتما سیره شهدا را همراه با حضار منتقل کنیم به داخل منازل، داخل محیط جامعه، تا با منش شهدا همراه بشوند حالا گاهی اوقات با نرم افزار، گاهی اوقات با فیلم گاهی، با کلیپ، گاهی با بوشور گاهی، اوقات با یک عکس و گاهی با یک کتاب . بهر حال باید اینها برود به جمع مردم و پیرامونش سخن بگویند و با حقیقت عجین بشوند . بنده به عنوان یک انسانی که تجربه نزدیک ۲۰ سال در محافل شهید دارم عرض می‌کنم که بهترین و زیباترین کاری که در محافل شهدا می توان رقم زد و تاثیر گزار هم باشد، بیان مطالب ملموس هست من خودم اینطور سخن می گویم به زبان عامیانه ی خودم . وقتی که از ایمان ، شجاعت مردانگی ، ولایت مداری و هزار صفت زیبای انسان های برجسته سخن می گوییم برای شنونده ی پای منبر و پای صندلی خودمان، تریبون خودمان، با زندگی عامه مردم عجین می شود لذا بیان مباحث ملموس از شهدای همان منطقه می تواند بهترین ارتباط را با مستمعین ایجاد بکند و ماندگار هم بشود.

حجه الاسلام صادقی درباره محتوای یادوارها این چنین گفت :

شاید یک سوال این باشد کدام سخنران و کدام گوینده برای مجالس و محافل شهدا مناسب هست و تاثیر گزار هست بالطبع وقتی سخنرانی مشغول بیان مطالبش می شود همان لحظه¬ی اول مخاطب برانداز می کند چقدر خوب است قبل از بیان گوینده در جان مخاطب بنشیند با چی ؟ با رفتار شهدایی با سلوک شهدایی البته رزمنده بودن ، جانباز بودن ، ارتباط با خانواده شهدا داشتن ، نسبت داشتن اینها خیلی موثر هست اما رفتار همان لحظه، سخنرانی که خدای ناکرده پاکت ،پذیرایی ، ایاب و ذهاب ، رفت و آمد برایش مهم است قطعا تاثیری ندارد و نمی گذارد خب این اولین قدم هست برای عدم تاثیر، اولین قدم هست برای خراب کردن محافل شهدا، ما خادم شهید هستیم هیچ وقت قیمت نداشته و ندارد قیمتش با شهداست آنها عند ربهم یرزقونند .
ایشان در پایان به بیان خاطراتی از برگزاری یاواره ها در شهرهای مختلف پرداخت.
 والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*