صفحه اصلی »
اخبار » محمد ترابی: مسئله ایثار، جهاد و شهادت، تنها مربوط به دفاع مقدس و نظامیان نیست بلکه یک سبک زندگی است برای همه مردم.
» اخبار » نقد و نظر یادواره ها » محمد ترابی: مسئله ایثار، جهاد و شهادت، تنها مربوط به دفاع مقدس و نظامیان نیست بلکه یک سبک زندگی است برای همه مردم.

محمد ترابی: مسئله ایثار، جهاد و شهادت، تنها مربوط به دفاع مقدس و نظامیان نیست بلکه یک سبک زندگی است برای همه مردم.

منتشر شده در 07 مهر 1395
اندازه قلم

    محمد ترابی، مدیر گروه سیره شهدا لالجین استان همدان، در نشستی که در شهر مقدس قم، با موضوع آفت شناسی و آسیب شناسی یادواره ها، برگزار شده بود؛ در جمع مدیران تشکلهای مردمی دست اندرکار برگزاری یادواره شهدا گفت: در مبحث آسیب شناسی این قبیل مراسم­ها، باید دو مقوله محافل انس با شهدا و یادواره شهدا را به تناسب موضوعات مطروحه، جداسازی نمود تا بتوان، سهل الوصول تر، به ارائه راهکارهای پیشنهادی در این زمینه پرداخت.

       وی اضافه کرد : همان طور که نحوه برگزاری یادواره شهدا در روستاهها و شهرهای بزرگ و کوچک،مقوله های خاص خود را دارا هستند؛  با تفکیک درست در تفکیک این موضوعات از قبیل جنس کار و نوع کار و نحوه برگزاری و زمان و مکان برگزاری آن، میتوان به نتایج مطلوب تری در، شناسایی آسیب­ها و آفت­های آنان دست پیداکرد.

      ترابی در این نشست عنوان کرد : عمدتاً در یادواره هایی که برگزار می‌شود و در آن راویان و سخنرانان در یادواره ها حضور پیدا می­کنند؛ از موضوعاتی صحبت می‌کنند که همخوانی زیادی با موضوع برگزاری یادواره­ی شهدا ندارد. لذا برای جلوگیری از این قضیه باید حتما هنگام دعوت از مدعوین ارجمند، در مورد موضوعات مورد نیاز مخاطب در یادواره ها، با راویان و سخنرانان سخن گفت و از بحث درباره موضوعات متفرقه و بی ارتباط با مراسم جلوگیری شود.

مدیر گروه سیره شهدای لالجین همدان در ادامه افزود : بی برنامگی در ایراد مباحث توسط صاحبان سخن ،  باعث سرخوردگی مخاطبان و شرکت کنندگان از حضورشان در یادواره ها شده و تصور می‌کنند که جریان فکری ایثار و جهاد و شهادت همین عرایض و فرمایشات ضعیف و کم بنیه این سخنران بوده و پشتوانه های علمی ندارد.

           وی با اشاره به جهانی بودن انقلاب و بیداری اسلامی؛ که در کشورهای مسلمان رخ داده است، بیان کرد : مسئله ایثار و جهاد و شهادت و استکبارستیزی امروزه تنها مربوط به دفاع مقدس نیست بلکه یک مقوله جهانی شده و یک سبک زندگی است برای همه مردم که در یادواره ها نیز باید به آن پرداخت.جهانی بودن و فرامرزی بودن انقلاب اسلامی و روحیه استکبار ستیزی در همه مردم دنیا وجود دارد و انقلاب ما ودفاع مقدس ما باعث این روشنگری گردیده است

          لذا باید در یادواره ها و محافل شهدا این مطالب بیان شوند، تا شرکت کنندگان با دید بازتری به مسائل روز و مقوله ایثار و جهاد شهادت بنگرند و این روحیه استکبار ستیزی را تنها با موضوع صرفا وطن پرستی تفسیر ننمایند؛ که بعضا از جانب مجریهای مراسم و گردانندگان، این موضوع القاء گردیده است؛ که میتواند اثر مخربی در تبیین مقوله ایثار و جهاد و شهادت داشته و آن را به سوی دنیا پرستی سوق دهد.

وی درباره تلفیق هنر و برگزاری یادواره ها اظهار داشت: با توجه به پیشرفت صنعت هنر در مجامع امروزی و همچنین پیشرفت تکنولوژی در ارتقا سطح کیفی و کمی آن، باید در برگزاری یادواره ها از ابزار هنر استفاده نمود؛ تا مفاهیم و مصادیق ایثار و جهاد و شهادت را به نحو احسن به مخطبان انتقال داد. هنرمندان باید در این عرصه به کمک دست اندرکاران برگزاری یادواره ها آمده، بازوی توانا در انتقال مفاهیم باشند.  ظهورهنر، در دکورسازی، طراحی پوستر و بنرهای یادواره ها و محافل شهدا باید به نوعی با تصویر سازی ذهنی برای مخاطبان، شور و اشتیاق حضور در این محافل و مجالس را فراهم نمایند.لذا برای بهتر نشان دادن جوانمردیها و مستندات و خاطرات و یاد شهدا باید به سمت یادواره های چند رسانه ای حرکت رو به جلو داشت.

 

 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*