صفحه اصلی »
اخبار » حجه الاسلام بی نیاز: برگزاری یادواره ها باید تلفیقی از نهضت بزرگ قیام کربلا و کربلای ایران در دوران دفاع مقدس باشد.
» اخبار » نقد و نظر یادواره ها » حجه الاسلام بی نیاز: برگزاری یادواره ها باید تلفیقی از نهضت بزرگ قیام کربلا و کربلای ایران در دوران دفاع مقدس باشد.

حجه الاسلام بی نیاز: برگزاری یادواره ها باید تلفیقی از نهضت بزرگ قیام کربلا و کربلای ایران در دوران دفاع مقدس باشد.

منتشر شده در 07 مهر 1395
اندازه قلم

حجه الاسلام بی نیاز، نماینده گروه تفحص سیره شهدا شهر مقدس مشهد، در نشست دبیرخانه ستاد یادواره ها و محافل شهدا کشور که در شهر مقدس قم برگزار شده بود، در جمع مدیران و صاحب نظران حضور پیدا کرد و به ایراد نظرات وبیانات، پیرامون شناخت آفتها و آسیب شناسی یادواره ها و محافل شهدا کشور پرداخت.

وی در این نشست اظهار داشت: شناسایی ایثارگران، رزمندگان و همرزمان گرانقدر شهدای عزیزمان، باید با انگیزه ای قویتر از قبل صورت گرفته، و لوازم حضور داوطلبانه ایشان در یادواره ها و محافل شهدا ایجاد شود تا یاد و خاطر رزمندگان دوران دفاع مقدس به نسل­های بعدی منتقل شده و با ذکر خاطرات همنشینی با شهدا در جبهه های حق علیه باطل و بیان حقایق جنگ و مرتفع نمودن شبهات آن، به خیلی از مسائل و سوالاتی که در ذهن نسل امروز، که دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند، بپردازند و دین خود را نسبت به شهیدان ادا کنند.

حجه الاسلام بی نیاز، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تعداد محدود و اندکی از ایثارگران و آزادگان و رزمندگان دوران دفاع مقدس که به چهره‌های رسانه‌ای تبدیل شده‌، و در یادواره ها شرکت می­کنند، باید فضای همکاری گسترده تری برای راهیابی دیگرعزیزان ایثارگر، در این عرصه فراهم گردیده و از بیان مستندات جنگ و همنشینی و سنگرنشینی با شهدا، محصولات ماندگار برای نسل­های آتی این سرزمین و آشنایی با دلیرمردان این کشور، تهیه و تدوین شود. ایثارگران و جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس باید نسبت به قضیه­ زنده نگهداشتن یاد و خاطر شهدای گلگون کفن این سرزمین، که از قومیتها و قبایل گوناگون و اقلیتهای مذهبی همین کشور هستند، احساس تکلیف و ادای دین نمایند.

حجه الاسلام بی نیاز، نماینده گروه تفحص سیره شهدای شهر مقدس مشهد، در این نشست با بیان نظرات خود در زمینه آسیب شناسی یادواره ها و محافل شهدا گفت: در برگزاری یادواره ها باید از حضور مردمی و مشارکت عمومی مردم غیور در برگزاری یادواره ها بهره‌مند شد. شهدا از بطن همین مردم شهید پرور برخواستند و به نبرد با دشمن در مرزهای این کشور به شهادت رسیدند و مردم نباید در حوادث روزگار با عنایت به بیان رهبر معظم انقلاب، در این شبیخون فرهنگی و جنگ نرم، تنها نظاره‌گر باشند. باید از حضور پر شور مردم در این امر استفاده کرد؛ مخصوصا نوجوانان و جوانان که با قلوب پاک خود آماده پذیرفتن حقایق فرهنگ ایثار و جهاد  و شهادت هستند. باید از حضور پر شور مردم در این امر استفاده کرد؛ مخصوصا نوجوانان و جوانان که با قلوب پاک خود آماده پذیرفتن حقایق فرهنگ ایثار و جهاد  و شهادت هستند.

به گزارش دبیرخانه رسمی ستاد یادوارها و محافل شهدا کشور، حجه الاسلام بی نیاز، با اشاره به نهضت امام خمینی(ره)، که برگرفته از قیام عاشورا و نهضت حسینی و مظهر حریت و آزادگی است، و اینکه  انقلاب اسلامی ایران،  امروزه علت اصلی بیداری اسلامی و نهضت­ها و قیام­های گسترده مسلین جهان در مقابل حکومت ظالمان جور در جهان است؛ بیان داشت: برگزاری یادواره ها باید تلفیقی از نهضت بزرگ قیام کربلا و کربلای ایران در دوران دفاع مقدس باشد. باید این مفهوم نهضت امام حسین (علیه السلام) در یادواره ها به درستی تبیین شده و با فرهنگ شهادت در دوران دفاع مقدس آمیخته گردد. باید جلوه­های آزادگی و مردانگی و ایثارگری در یادواره ها برای نسل جوان پرشور امروز، روشن گردد. انتقال این مفهوم به نسل امروز باعث می‌شود نسبت خون شهدای اسلام احساس ادای دین و تکلیف نمائیم. باید به این مرحلهلز یقین برسیم و درک کنیم که جنگ تمام عیار فرهنگی امروز، در بیان رهبر معظم انقلاب تبدیل به جنگ نرم شده استو در میانه میدان نبرد عظیم فرهنگی هستیم.

وی با اشاره به بهره‌مندی از وجود گرانقدر خانواده معزز شهدا، در برگزاری یادواره ها گفت: حضور مستمر و سرکشی از خانواده معزز شهدا فرصت مغتنمی است تا مستندات و خاطرات و زندگینامه و وصایای شهدا را از بازماندگان  شهدا جمع آوری و تبدیل به نشر مکتوب و محصولات چند رسانه ای نموده، در اختیار مردم قرار داد، تا با سبک زندگی شهدا آشنا شوند. باید نهضت جمع آوری مستندات از همرزمان و بازماندگان شهدا راه بیندازیم و به این مقوله بپردازیم.

حجه الاسلام بی­ نیاز، نماینده گروه تفحص سیره شهدا مشهد در این نشست به مسئولان و دست اندرکاران برگزاری محافل شهدا در کشور تاکید کرد: در بعضی از این محافل سوء استفاده های سیاسی می­شود و اصل مفهوم ایثار و جهاد زیر سوال می‌رود.

حجه الاسلام بی­ نیاز، نماینده گروه تفحص سیره شهدا مشهد در این نشست به مسئولان و دست اندرکاران برگزاری محافل شهدا در کشور تاکید کرد: در بعضی از این محافل سوء استفاده های سیاسی می­شود و اصل مفهوم ایثار و جهاد زیر سوال می‌رود. نباید خروجی یادواره ها به سیاست زدگی و تشریفات ختم شود. این مراسم ها و یادواره نباید جولانگاه مسئولانی شود که برای تطهیر سهل انگاری و کم کاری­های خود در قبال خون شهیدان، در آن شرکت می‌کنند. یادواره­های شهدا و محافل شهدا نباید محل منفعت پروری برخی شود.

وی در اختتام صحبت­های خود با بررسی آفت­های برگزاری یادواره­ها گفت: یادواره های شهدا باید پژوهش محور و اطلاعات محور باشند. تا زمانی که اطلاعات درمورد شهدا کامل نشده است نباید دست به برگزاری آن بزنیم که نواقص در کار ، بیشتر ضربه به اصل آن می‌زند تا اینکه بخواهد نفع برساند. تنها به برگزاری یادواره های فصلی و سالیانه بسنده نکنیم. این محافل باید به سمت برگزاری ماهیانه و حتی هفتگی تبدیل شود. محتوای یادواره صرفا به حضور راویان و سخنرانان ختم نگردد باید برنامه های متنوعی در آن برای جذب مخاطبان بیشتر و پربار تر شدن محافل تدوین نمود.

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*