صفحه اصلی »
اخبار » حسن علیپور: یادواره های شهدا، باید یک پل ارتباطی بین مخاطبین و شهدا باشد، ارتباط با مخاطب بعد از برگزاری یادواره باید تداوم داشته باشد.
» اخبار » نقد و نظر یادواره ها » حسن علیپور: یادواره های شهدا، باید یک پل ارتباطی بین مخاطبین و شهدا باشد، ارتباط با مخاطب بعد از برگزاری یادواره باید تداوم داشته باشد.

حسن علیپور: یادواره های شهدا، باید یک پل ارتباطی بین مخاطبین و شهدا باشد، ارتباط با مخاطب بعد از برگزاری یادواره باید تداوم داشته باشد.

منتشر شده در 04 مهر 1395
اندازه قلم

حسن علیپور، مسئول واحد شهدا کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز، در جمع مسئولان و دست اندرکاران برگزاری یادواره ها و محافل شهدای کشور، که در شهر مقدس قم، پیرامون موضوع آسیب شناسی یادواره ها ومحافل شهدا، تشکیل شده بود گفت: عدم برنامه ریزی صحیح و نداشتن چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت برای برگزاری یادواره ها، منجر به این می­شود که؛ خادمان و مسئولان و دست اندرکاران برگزاری یادوارها و حتی مخاطبان و شرکت کنندگان در این مراسم­ها بعد از اجرای مراسم، دیگر ارتباط مفیدی با این مجموعه نداشته و کم کم از تعداد نفرات علاقه مند به محافل شهدا، کاسته شده و ادامه ارتباط منقطع می شود. لذا برای تداوم ارتباط با مخاطبین، باید یک برنامه ریزی مفصلی صورت بگیرد. باید یک سند چشم انداز، برای تدوام ارتباط تدوین نمود، تا این پل ارتباطی مخاطب با شهید حفظ شود و از تحلیل نیروی انسانی جلوگیری شود. باید برای نیروی انسانی ارزش قائل بود و برای هر کدام از آنها دوره‌های تداوم ارتباط برگزار نمود تا از انفعال آنها نیز جلوگیری به عمل آید.

حسن علیپور که از سال 1385 در این موسسه شروع به فعالیت نموده است، بنا به تجربیات حاصل، در مدت همکاری خود با این موسسه، می‌گوید: با توجه به پتانسیل بسیار قوی مدیر این موسسه، حجه الاسلام انجوی نژاد، که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دررشته مدیریت هستند؛ وجود دارد؛ برنامه ریزی خوبی برای آشنایی با قواعد کار تشکیلاتی صورت گرفته و دوره هایی نیز برای آشنایی با کار تشکیلاتی برگزار شده است. آشنایی داشتن با قواعد کار تشکیلاتی، باعث انسجام در برگزاری بهتر یادواره ها خواهد بود. برای این امر باید یک کار عملیاتی صورت بگیرد.

وی با اشاره به سخنان ارزشمند شهید بزرگوار، شهید حسن باقری، به نقل از ایشان گفت: شهید باقری (رحمه الله علیه) می‌گوید: «نیروی انسانی از کار زیاد خسته نمی‌شود بلکه از بی برنامگی خسته می‌شود»،

لذا برای نیروی آماده بکار، باید یک سیر مطالعاتیو …، در سیره شهدا داشته باشیم، باید این انگیزه بوجود بیاید که مسئولیت و تکلیفی بردوش دارد. باید احساس تکلیف در قبال شهدا در مخاطبان ایجاد گردد و این تنها با یک برنامه ریزی مدون و منسجم و مدیریت آن در برگزاری دوره های تدوام ارتباط به صورت معنوی و برنامه های جذاب فرهنگی و … امکان پذیر است.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه هنر در برگزاری یادواره ها، از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. از این جهت که، در طراحی انواع دکورها و بنرها و پوستر بصورت خیلی کلیشه ای عمل شده و تنها به، کلاه خود و چفیه و سیم خاردار و گونی و نمادهایی از این قبیل بسنده کرده ایم؛ آن هم با چیدمانی بسیار غیر حرفه ای و ناشیانه. در حالیکه هنر قالبی است که در آن می­توان به بهترین وجه ممکن، به معرفی ارزشهای فرهنگی و اعتقادی پرداخت و بهترین معارف اسلام از جمله جهاد و شهادت را به تصویر کشید و اوج تجلی هنر هم در نشان دادن فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت است.

استفاده از انیمیشن ها و به تصویر کشاندن مستندات زندگی شهدا و مصادیق بارز شهادت، ابزاری بسیار تاثیرگذار برای پربار نمودن یادوارهاست که از آن غفلت شده است.

باید دوره های آموزشی مختلفی، با حضور اساتید زبده و حرفه ای، برای گنجاندن هنر در برگزاری یادواره ها، اعم از طراحی پوستر و بنر و سایت، فضاسازی محیطی و تبلیغاتی شهری، طراحی دکورها با قالب و مضمون ایثار و جهاد و شهادت ، برگزار کرد و نیروهای آموزش دیده تربیت نمود تا بتوان خدماتی از این قبیل به یادواره ها ارائه کرد.

حسن علیپور، مسئول واحد شهدا این موسسه ، با یادی از شهدای موسسه رهپویان وصال، به نقل از شهیدی که از مشوقان حضور وی در این موسسه بوده است می‌گوید: ایشان به من گفت:«مطالب شهدایی رو قطره ای به مخاطب بچشانید»، باید با مخاطبان یادواره ها به شکلی از شهدا سخن بگوییم و از آنان یاد کنیم تا مخطبان تشنه تر از قبل منتظر برگزاری یادواره ای جدید، برای شنیدن مطالبی از یاد شهدا باشند. باید آنها را تشنه حضور در محافل شهدا نمود.

موسسه رهپویان وصال در سال 1376 با هدف اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی و برگزاری یادواره های شهدا، در شهر شیراز شروع به فعالیت نموده است و تاکنون توفیقات زیادی در این عرصه ها کسب نموده است.

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*