صفحه اصلی »
اخبار » خسرو اسدپور: ترسیم یادواره شهدا تراز انقلاب اسلامی، امری مهم و ضروری برای رشد یادواره هاست.
» اخبار » نقد و نظر یادواره ها » خسرو اسدپور: ترسیم یادواره شهدا تراز انقلاب اسلامی، امری مهم و ضروری برای رشد یادواره هاست.

خسرو اسدپور: ترسیم یادواره شهدا تراز انقلاب اسلامی، امری مهم و ضروری برای رشد یادواره هاست.

منتشر شده در 03 مهر 1395
اندازه قلم

حاج خسرو اسدپور کیاسری، از رزمندگان دوران دفاع مقدس است؛ که در عملیاتهای متعددی از جمله والفجر 8، فاو و عمیلات بزرگ الی بیت المقدس شرکت داشته است و هم اکنون در جبهه فرهنگی جنگ نرم، به عنوان مسئول ستاد برگزاری یادواره شهدای روستای کیاسر از توابع استان گلستان، فعالیت می نماید.

وی تاکنون بیش از  800 برنامه متعدد فرهنگی و مذهبی، متأثر از یاد و خاطره  شهدا را مدیریت نموده؛ که 300 برنامه آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و فرمایشات امام خمینی(ره) تهیه وکارگردانی شده است.

دبیر ستاد یادواره شهدای کیاسر در نشست هم اندیشی گروه های فعال در عرصه برگزاری یادواره های شهدا، با ارائه بحثی پیرامون چرایی و چگونگی برگزاری یادواره ها و محافل شهدا چنین گفت : شهادت هدیه خداست و مشقت و زحمت و رنج زنده نگه­داشتن یاد شهدا هم هدیه ای از جانب خدای متعال است. بطور کلی، در برگزاری یادواره ها و محافل شهدا، مهمترین نکته ای که باید در نظر داشت این است که سیر پیشرفت و پویایی از ابتدا تا انتها بنا به افق­هایی است که در اجرای برنامه دیده شده و نباید تداوم فعالیت، بی افق و رو به افول باشد. برای دوری از این آفت باید سیر پیشرفت در برگزاری یادواره ها را همه ساله، با برگزاری جلسات نقد و بررسی، به کاوش گذاشت و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی نمود تا در جهت تقویت توانمندی ها  و رفع موانع، تصمیم گیری قاطع گرفت.

وی همچنین پرداختن به آسیب­ها و آفات در این برنامه ها را، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانسته و اذعان داشت : مبنای بررسی قوت و ضعف، صعود و فرود و یا نیاز و کاستی های محافل شهدا، باید فرامین ولایت باشد نه سلیقه ‌های شخصی.

وی در ادامه اشاره کرد: بر این مبنا، ما سعی کردیم در تدوین اساسنامه ستاد یادواره شهدای کیاسر، تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سنتی ، جذب حداکثری ، مباحث علمی و پژوهشی محافل شهدای منطقه را با فرامین معظم له منطبق سازیم.

خسرو اسد پور خاطرنشان کرد: رویکرد اصولی اسلام و دیدگاه­های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در طراحی، برنامه ریزی و سیاست‌گذاری چگونگی و چرایی برگزاری یادواره ها و محافل شهدا، یک شاخص و تراز اول، برای پیشرفت و بهتر برگزار شدن هرساله­ی یادوارهاست.

       وی افزود : نکته مهم این است که باید ریز و درشت دیدگاه­های اسلامی و انقلابی را، در زمینه ایثار و جهاد و شهادت استخراج نمود و با تمرکز یک یا چند گروه تحلیلگر موفق، آنها را تبدیل به برنامه های مفصل نمود.

حاج خسرواسد پورگفت:نباید در سیاست گذاری­ها، دچار انحراف شد و نسبت به آفت­ها  و آسیب­های یادواره ‌ها بی توجه بود. باید افق ها  و دیدگاههای درست و با مصادیق اسلامی، انتخاب شوند.

خسرو اسدپور در پی فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر مردمی بودن ستادهای یادوارها گفت : باید محافل شهدا را مردمی برگزار کرد و مردمی جلوبرد، همانطور که ستاد یادواره شهدای روستای کیاسر توانسته است؛ مشارکت حدود 300 نفر نیروی انسانی به عنوان خادمین شهدا، به مدت یک هفته، هرساله در یادواره شهدای منطقه خود را، مدیریت نماید. بطوریکه برای تامین غذای آنها نیز خود مردم با سبدهای غذا دردست، به انجام کمکهای مردمی می‌پردازند. این حرکت عظیم مردمی انصافا، یادآور زمان دوران دفاع مقدس و اعزام نیروهای مردمی و مشارکتهای آنان است که جای تقدیر دارد.

وی تاکید کرد : نکته قابل ملاحظه اینجاست که؛ باید در اجرای یادواره‌ها و محافل شهدا، مردم، دست اندکاران اصلی اجرای آن باشند یعنی باید بصورت اجتماعی برگزار شود.

آقای اسد پور در ادامه افزود : حال که جمع خوبی از مردم به عنوان خادمین شهدا تحت محور جهاد و شهادت گرد هم آمده اند و تجربه خوبی در امر کار جمعی را هم پیدا نموده اند، باید برای این نیروی انسانی، برنامه ریزی بلند مدتی نمود تا جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.

       وی در تشریح مراحل برنامه ریزی برای تربیت خادمین شهدای فعال، ذکر کرد: برای خادمین شهدا در یادواره ها می بایست ابتدا برنامه ریزی معنوی نمود، یعنی باید حرکتی برای پرورش فکری و اعتقادی و مذهبی آن انجام داد. عدم اخلاص خادمین مانع دست یابی به راهبرد های عالی و الهی است و راهی است برای رسیدن به جلوه های دنیاخواهی و از بین برنده نفس زکیه است. باید همسو با شهیدان شد، باید همانند شهدا بود، باید هم تیپ شهدا شد یعنی ما با یادواره‌ها و محافل انس با شهدا به سمت انطباق با رفتار و کردار و اعمال شهدا حرکت کنیم. به این ترتیب، تربیت خادمین شهدا با برنامه ریزی در زمینه جذب موفق، انجام امور تربیتی، تقویت روحیه نشاط و شادابی اسلامی و از این قبیل؛ اهم برنامه‌های تربیتی در این زمینه است. نباید شور و حال و محرکهای پیشبرد برنامه از راس به بدنه سرایت کند. عدم توجه به افکار عمومی و خانواده ‌های شهدا از آفتهای یادواره ‌هاست.

وقتی اجتماعی تشکیل میشود باید برای سازماندهی و انسجام ستادی آن تشکیلات، طرح ریزی کرد. باید از بهم خوردن وحدت و صمیمیت و تفرقه نیز پرهیز نمود.

مسئول ستاد برگزاری یادواره شهدای روستای کیاسر در این نشست یادآور شد : فتنه شناسی و دشمن شناسی حلقه مفقوده یادواره‌هاست؛ که باید بطور جدی به آن پرداخت. باید به تولید فکر و محتوا بپردازیم، تا بتوانیم روشنگری کنیم و این ممکن نیست مگر با هدف گذاری و ابتکار عمل که درآمد یک پژوهشکده است و باید در خود این محافل بوجود آورد و این در قبال جامعه شناسی و امکانات شناسی امکان پذیر است. عدم برنامه ریزی نیز یکی از دغدغه های یادواره‌هاست.

راه اندازی شبکه پژوهشی کشوری؛ مخصوصا منطقه‌ای؛ برای ارتباط با ستادهای یادواره‌ای، یک نیاز اساسی است. باید یک جبهه تشکیل داد تا انتقال اطلاعات و تجربیات پژوهشی، در اختیار مجموعه‌های یادواره‌ای قرار بگیرد.

ستاد برگزاری یادواره شهدای روستای کیاسر مازندران همه ساله از اواسط مردادماه شروع به فعالیت نموده و به مدت ده روز، بطول می‌انجامد که حدود 3000 نفر مخاطب را شیفته برنامه های یادواره شهدا نموده است، که به همت خود مردم این خطه، پشتیبانی شده، پای آنها را به همنشینی با شهدا باز کرده است.

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*