صفحه اصلی »
جوامع فعال یادواره ها » جامعه سخنرانان و خطبا » آیت الله محی الدین حائری شیرازی

آیت الله محی الدین حائری شیرازی

منتشر شده در 10 مارس 2016
اندازه قلم

شناسنامه

نام و نام خانوادگی :  محی الدین حائری شیرازی
محل تولد : شیراز
سال تولد : 1315
محل سکونت : قم
سابقه ایثارگری : دارد



راه های ارتباطی

 



تخصص در یادواره های شهدا

عموم یادواره ها و محافل شهدا

 



معرفی عمومی

محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی در اسفند ۱۳۱۵ در شیراز متولد شد عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز است.
دوره سطح را ابتدا در مدرسه‌ی منصوری و مدرسه‌ی سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا بابا خان طی نمودند. در این دوره از محضر درس حضرات آیات بهاءالدین محلاتی و محمدعلی موحد بهره وافر بردند و دوره‌ی سطح را با روزی ده ساعت درس، در طی سه سال به پایان رساندند! ایشان پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد. در قم مکاسب و کفایه را نزد محمدی فراگرفت و سپس شش ماه در درس قضای آیت الله بروجردی شرکت جستند و پس از فوت ایشان از محضر استادانی مانند حضرات آیات عظام روح الله خمینی، داماد، اراکی حاضر شدند و به کسب فیض پرداختند. حائری شیرازی از سال 42 به بعد حدود 10 سال در مسجد شمشیر گرهای شیراز جلساتی برای جوانان دوره‌های متوسطه و دانشجو تشکیل دادند. تعدادی از پرورش‌یافتگان آن جلسات اکنون از بزرگان فرهنگی اجتماعی و سیاسی استان فارس می‌باشند و در جریانات انقلاب در شیراز نقش مؤثری داشتند. از سال 1350 شمسی به‌طور متناوب بین قم و شیراز رفت‌وآمد داشتند و در مدرسه حقانی به تدریس می‌پرداختند.




مصاحبه با آیت الله محی الدین حائری شیرازی با موضوع آسیب شناسی یادواره ها و محافل شهدا

گفتگوی آیت الله حائری شیرازی  استاد حوزه علمیه و امام جمعه سابق شیراز با دبیر یادواره ها و محافل شهدا که در دفتر ایشان در تاریخ 93/9/8 برگزار شد.  لازم به ذکر است متن زیر خلاصه ی مصاحبه می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
کار در حوزه ی دفاع مقدس نباید کلمه ی خبیثه باشد بلکه باید کلمه ی طیبه باشد ، منظور از شجره ی خبیثه کلمه ی بی ریشه است که مَا لَهَا مِن قَرَارٍ ریشه ی آن درخت همراه باد از خاک خارج می شود . درمقابل این شجره ی طیبه است که أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء 1  تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذنِ رَبِّها ۗ وَیَضرِبُ اللَّهُ الأَمثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَذَکَّرونَ 2
اینکه در آیه زمین را مطرح می کند در برابر انسان است ، از زمین درخت می روید و از انسان کلمه خارج می شود . زمین لایه های زیرین و روئین دارد، انسان هم لایه های درونی و بیرونی دارد.
هر طرح و برنامه ای که ریشه در لایه های سطحی داشته باشد همان کلمه ی خبیثه است . که وَمَثلُ کَلِمَهٍ خَبِیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبِیثَهٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ 3
حتی اگر آن طرح ،جهاد فرهنگی جبهه ی حق در برابر جبهه ی باطل باشد. گر چه خود جبهه ی فرهنگی غرب  مَا لَهَا مِن قَرَارٍ و این بی ریشگی اش بر ملا شده است ، اما اگر دربرابر آن جبهه که جبهه ی کمونیست شرق است او هم از لایه ی سطحی انسان نظریه بدهد اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍاست که مالها من قرار جبهه ی کمونیست شرق به سراغ عدالت و تعریف عدالت رفته در حالی که قبل از آن باید جهان را می شناخت و انسان را می شناخت، بعد عدالت را تعریف کند،لذا این هم کلمه ی خبیثه است…ادامه مطلب



 آلبوم تصاویر

 



 

مطالب مرتبط
نوشتن دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*